Hattem kiest voor verkeersborden van bamboe

De gemeente Hattem heeft negen nieuwe verkeersborden van bamboe aangeschaft. Deze verkeersborden dragen bij aan het verduurzamen van Hattem. Deze borden komen op de parkeerplaatsen met een elektrische laadfunctie te staan. De achterkant is een insectenhotel of vogelhuisje.

Het plaatsen van de bamboe borden is een volgende stap op weg naar een energiezuinige en duurzame stad. Het gaat hier volgens de gemeente Hattem om een ‘pilot’. De aanschaf van deze bamboe borden is namelijk wel duurder dan de aluminium borden. En het maken van de bekende aluminium borden is een proces dat veel energie kost. Mede daarom is gekozen om CO2-neutrale bamboe borden aan te schaffen. (tekst gaat verder na de video)

Duurzaam
“Hiermee laten wij als gemeente zien dat duurzaamheid erg belangrijk is en dat wij het zelf ook ten uitvoer brengen. Voor veel inwoners is dat normaal minder zichtbaar, maar de achterkant van deze borden valt direct op”, aldus wethouder Auke Schipper.

Handhaving
Met het plaatsen van de nieuwe bamboe borden zijn de parkeerplaatsen met laadpalen ook specifiek gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s. Een andere auto die daar parkeert, krijgt een waarschuwing of proces verbaal.

Recyclen
Het verkeersbord van bamboe is robuuster dan de aluminium variant. Doordat de bamboe geïmpregneerd wordt met een vocht- en schimmelwerend middel gaat het lang mee. De bamboe borden zijn volledig recyclebaar. Als ze uiteindelijk kapot of versleten zijn kunnen ze tot spaanplaat worden verwerkt of als biomassa worden gebruikt voor het opwekken van stroom.

1 REACTIE

  1. De plaatsing van bamboeborden in Hattem heeft geleid tot een aantal reacties over de vraag of bamboe wel zo duurzaam is. Ook de stelling van de gemeente Hattem dat bamboeborden goedkoper zijn, wordt door deskundigen niet onderschreven. En het vervangen van borden die niet versleten zijn, is al helemaal niet duurzaam. Was het dan allemaal een goedkope publiciteitsstunt op kosten van de gemeenschap?

    Op dit moment is er één Nederlandse producent van bamboe verkeersborden. En het is niet vreemd dat deze stelt dat bamboeborden vele malen duurzamer zijn dan aluminiumborden. Gesteld wordt dat de levensduur van een bamboe verkeersbord langer is dan die van een aluminium bord. Alleen bij een aluminium bord is daar tientallen jaren ervaring mee, terwijl het bij een bamboebord nog moet blijken. Een aluminium bord is vele malen goedkoper om te produceren dan een bamboe bord. Dus met een gelijkwaardige levensduur en een hogere aanschafprijs kan je niet stellen dat bamboeborden goedkoper zijn.

    Bij het vervaardigen van een bamboe verkeersbord komen stoffen te pas die niet allemaal duurzaam zijn en tevens ook moeilijk afbreekbaar. Na 20 jaar (of langer, want je hoeft borden pas te vervangen, wanneer ze beschadigd of versleten zijn) kan een aluminium bord volledig gerecycled worden. Afval is grondstof. Een Bamboebord is dan helaas op. Door weer en wind versleten en de reststoffen zijn niet herbruikbaar.

    De vraag is ook wat na 20 jaar gedaan kan worden met alternatieve bio based materialen? Bij metalen staan de afval verwerkers in de rij om de metalen te recyclen. Hiervoor wordt zelfs betaald, ook bij de oude verkeersborden.

    De suggestie dat oude bamboeborden als brandstof kunnen worden gebruikt om energie op te wekken, is op zijn zachts gezegd niet onderbouwd. Het is bekend dat bamboe een van de slechts scorende materialen is als het gaat om energie afgifte bij verbranding. Daarnaast moet het materiaal eerst vrij gemaakt worden van de conserveringsmiddelen en de folie die op dit soort borden zit.

    De vrees is dat we over 20 jaar met een grotere afval berg zitten.

    Het is een gemiste kans dat de gemeente Hattem niet eerst een degelijk onderzoek heeft gedaan voordat zij aan de aanschaf van bamboe verkeers- en informatie borden is begonnen.

    Kunnen we ons geld niet beter besteden?

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in