Het verhaal achter de foto – Cor Mars en CMH

Heb jij dat soms ook, dat je een foto ziet en denkt: wat is het verhaal achter de foto? Nadat er een foto over de schilderworkshops van de Christelijke Muziekvereniging Hattem (CMH) op Facebook had gestaan (daarover later meer), ging RTV Hattem op bezoek bij één van hen: Cor Mars.

Cor, we zien je op de foto links. Tijdens een van de schilderworkshops van de CMH (daarover straks meer) zit je aan een tafel werkend aan een schilderij. Hoe kom je daar terecht?
‘Dat is heel eenvoudig maar ook weer niet. Aanvankelijk wilde ik niet deelnemen. Schilderen is niet mijn ding. Bij toeval kwam ik op een idee. Mijn toilet heeft een vloer met vierkante steentjes. Er zit een patroon in. Er is een tegeltje bij waar ik altijd naar kijk. Een tegel met een vlek. Het lijkt op een spelonk. Daar kan ik iets van maken, dacht ik. Ik ben geen schilder en heb het met letters proberen vorm te geven. Later dacht ik, als het me lukt kan ik er iets leuks van maken. Op de achterkant van een kalenderplaat ben ik toen begonnen en het werd mooier en mooier en zo heb ik het meegenomen naar de workshop. Ter plekke heb ik iets gemaakt. Dat moment zie je op de foto. Natuurlijk heb ik me wel georiënteerd. Daar liggen allerlei verftubes, paneeltjes en kwasten. Van te voren heb ik op internet gespiekt.’

‘Daar bleef het niet bij. Mijn fantasie gaat dan op de loop. Je gaat nadenken over de andere schilderijen. Ik kreeg een oproep voor de workshop voor De hut op kippenpoten. Dat leek me niks. Toen zag ik op YouTube vaag een beeld staan. Daar kan ik wat mee, dacht ik. Thuis weer aan de slag gegaan. En het is geslaagd, al zeg ik het zelf. Het verhaal gaat over een heks en een regenton. Daarna heb ik er nog een paar gemaakt.’

Heb je eerder iets gecreëerd?
‘Nooit. Alleen maar met letters. Het is leuk, maar als ik door zou willen gaan, dan zou ik moeten trainen. Mijn oudste dochter maakt schitterende aquarellen. Ik ga me dan bewegen op onbekend terrein. Ik sluit me dan op en verwaarloos andere zaken. Je bent dan altijd binnen he. Met mooi weer maak ik liever een boswandeling of ik ga in de tuin aan het werk.’

Wat heb je met de CMH?
‘In 1967 werd ik lid. Ik woonde toen in Epe.’
Epe en CMH?
‘Voor de CMH was ik lid van een muziekvereniging in Ommen. Jaarlijks gingen we naar het solistenconcours in Zwolle. Ik leerde daar jongens van Hattem kennen. Zo is het begonnen. We keken toen hoog op naar de CMH. Daar ging je voor zitten. Toen ik in Epe kwam te wonen dacht ik, CMH moet te doen zijn. Arend Neuteboom was toen voorzitter van het solistenconcours namens de Overijsselse muziekbond. Kan ik lid worden? Nou, zegt Arend, we hebben geen goede ervaring met mensen die van buiten Hattem komen, maar ik wil dat overleggen. Ik mocht komen. Om bij het CMH te mogen spelen… Het was voor mij het verschil tussen spelen bij PEC Zwolle en Ajax. Ik heb altijd bugel gespeeld.’

Bugel?
‘Het lijkt op een trompet maar is minder scherp van klank. Binnen de fanfare is het hét melodie-instrument. Een melodie-instrument speelt de hoofdmelodie. Het draagt het hele stuk. De begeleiding wordt door de andere instrumenten gespeeld. Maar begeleidende instrumenten spelen ook vaak het hoofdthema en spelen de bugels dan weer een begeleidende rol.’

En nu nog steeds CMH?
‘Nog steeds. Twee jaar geleden ben ik gaan spelen bij het Veluws Senioren Orkest in Oldebroek, een harmonie. Na het overlijden van mijn vrouw kreeg ik meer tijd voor andere dingen en zo ben ik met mijn buurman meegegaan om te luisteren. Ik ben er blijven hangen. Het is leuk en gezellig. Maar, de CMH blijft op de eerste plaats!

Naast dat je zelf muziek maakt, is het ook een vereniging, CMH. Je bent al heel lang lid. Wat betekent dat, zo’n club met heel veel mensen?
‘Het contact met de mensen. Je leert elkaar kennen. Na het overlijden van mijn vrouw en ook na mijn ongeluk kwamen ze voor de deur spelen. Die verbondenheid, dat laat je niet los. In de ogen van de allerjongste ben ik een oude man van bijna negentig. Logisch.
Het is een leuke warme club. Je hebt een familiegevoel. Als je het gaat uitrafelen is het sowieso een grote familie met al die familielijntjes die er onderling lopen.
Je bent wel de enige Mars, toch een familiegevoel?
Ik voel me er geen buitenstaander. ‘Ie heurt hier’, zei ooit Harm van der Ziel die jaren naast me heeft gezeten. En dat is ook zo.’

Vertel nog iets over muziek-maken.
‘In het begin had ik helemaal geen interesse in muziek-maken. Op de handels-avondschool zat een jongen achter mij. Hij had in zijn tas een trompet, omdat hij lid was geworden van Kunst Na Arbeid in Ittersum. Dirigent Gerard Hoogers uit Hattem gaf daar muziekles. ‘Cor, dat is wat voor jou.’ Ik voetbalde toen in Zwolle, dat ging niet samen. Na de zoveelste keer aandringen ging ik mee, om hem een plezier te doen. Luisteren… Horen wat ze deden. Kwamen ze met een bugel… Het geluid kwam er al een beetje uit… Thuis proberen en dat ging hartstikke goed! Stap voor stap kreeg ik plezier in het muziek-maken. Dit combineren met voetballen ging niet meer. Ik koos voor muziek.’

‘Muziek-maken is een gevoelskwestie. Dat je je instrument leert beheersen, je gaat de muziek steeds leuker vinden. Je komt gezamenlijk tot iets wat voor jezelf leuk is maar ook voor het publiek.’
Het heeft iets magisch?
‘Ja. Het is de totale klank. Het is het samenspel met anderen.’

Kun je je een leven voorstellen zonder muziek?
‘Ik kan het me voorstellen, maar dan op een moment dat ik het zelf bepaal. Er komt een moment dat ik denk, dit wordt me te gortig. Ik doe voluit mee en anders niet. En als ik het dan besluit, heb ik er ook vrede mee. Nu zeker niet.
Of ik daarnaast het verenigingsleven ga missen, dat weet ik niet. Ik vergelijk het maar met werken. Het contact na pensionering werd minder en minder. Zo gaat dat.’

De foto op Facebook:

Over het concert De Schilderijententoonstelling
Lang geleden heeft componist Modest Mussorgski een schilderijententoonstelling gezien en kreeg inspiratie om muziek te maken. Bij elk schilderij dat hij toen zag, heeft hij muziek geschreven.
Op 20 april voert de CMH het muziekstuk De Schilderijententoonstelling uit, begeleid door beelden van schilderijen van Hattemers, speciaal voor dit moment gemaakt. Om tot die schilderijen te komen, organiseerde de CMH gratis schilderworkshops. De schilderijen worden vooraf ook tentoongesteld in de Open Poort waar het concert is (aanvang 20.00 uur).

RPM

 

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in