Regio Zwolle lanceert ambassadeursnetwerk

Deze week is het ambassadeursnetwerk Regio Zwolle online gelanceerd met vijftien ambassadeurs uit onze regio. Het ambassadeursnetwerk is opgericht om Regio Zwolle nadrukkelijk op de kaart te zetten en de toegevoegde waarde van de regio landelijk te onderstrepen. Hattem is ook deelnemer van dit samenwerkingsverband.

Daarnaast is het doel van het ambassadeursnetwerk het aantrekken van imagoversterkende congressen op het gebied van logistiek, e-commerce, health, agri & food en kunststoffen. Op deze wijze levert het ambassadeursnetwerk een bijdrage aan de ambitie om in 2030 de 4e economische topregio van Nederland te zijn. Regio Zwolle vormt dan samen met Amsterdam, Rotterdam/Den Haag en Eindhoven de economische  hoofdstructuur van ons land.

Ambassadeursnetwerk: van kunstenaar tot ondernemer
Het ambassadeursnetwerk bestaat uit een divers gezelschap. Van kunstenaar Ronald Westerhuis tot MKB Nederland voorzitter en ondernemer Jacco Vonhof, allen met een groot landelijk netwerk én een hart voor de regio. Portefeuillehouder marketing Regio Zwolle Hans Wijnants licht toe: We zijn blij dat we nu met een prachtige groep ambassadeurs die zich aan Regio Zwolle verbindt, zijn gestart. We hebben er alle vertrouwen in dat dit ambassadeursnetwerk vanuit zijn eigen ervaring gaat helpen om Regio Zwolle binnen en buiten de regio van nog meer van betekenis te laten zijn voor inwoners , ondernemers en heel Nederland.”

4e economische topregio van Nederland
Regio Zwolle is een licht bestuurlijk samenwerkingsverband van 22 gemeenten en 4 provincies. In Regio Zwolle wordt samengewerkt op basis van regionale opgaven in een netwerk van ondernemers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Tijdens de online bijeenkomst schetste Kees Praamstra, secretaris van Regio Zwolle, de ontwikkeling van de regio en de strategie om te komen tot de 4e economische topregio van Nederland.

Samenwerking Regio Zwolle Bureau en MarketingOost
Het Regio Zwolle ambassadeursnetwerk is ontstaan op initiatief van MarketingOost in samenwerking met het Regio Zwolle Bureau. Hans Wijnants vervolgt: “MarketingOost is dit netwerk gestart met drie ambassadeurs en heeft samen met hen bepaald welke rol een ambassadeursnetwerk kan pakken en hoe dit netwerk vorm te geven. Ik ben trots op wat er nu staat. Zo kunnen we in navolging van enkele andere steden een mooi netwerk neerzetten dat op een natuurlijke, maar duidelijke wijze kan bijdragen aan de ambitie van onze regio.”

In aanloop van de kick-off ontvingen de ambassadeurs een introductiepakket met daarin enkele middelen om de boodschap van Regio Zwolle kracht bij te zetten. De wens is om het komende jaar het ambassadeursnetwerk verder te verbreden met bijvoorbeeld jongeren of mensen uit de sportwereld. Wie de ambassadeurs zijn, staat op www.regiozwolle.info. Het ambassadeursnetwerk is onderdeel van de marketingaanpak van Regio Zwolle. Een ander initiatief is bijvoorbeeld de recente mediacampagne in het Financieele Dagblad, Binnenlands Bestuur en bij BNR Nieuwsradio.


Over Regio Zwolle

Bestuurlijke organisatie
De Regio Zwolle is een licht en flexibel bestuurlijk samenwerkingsverband van 21 gemeenten en 4 provincies.

Deelnemers
Deelnemers zijn: Dalfsen, Ommen, Hardenberg, Raalte, Olst-Wijhe, Elburg, Hattem, Oldebroek, Heerde, Kampen, Dronten, Noordoostpolder, Zwartewaterland, Steenwijkerland, Meppel, Staphorst, Urk, Westerveld, De Wolden, Hoogeveen en Zwolle.

“Er voltrekt zich een groeiproces van herkenning en erkenning. Herkenning van gemeenschappelijke vraagstukken. Erkenning dat we elkaar kunnen helpen bij de oplossing ervan. Zo ontstaat geleidelijk regionaal partnerschap. Een nieuwe (bestuurlijke) beweging is ontstaan.”

Vier provincies
Dat ‘verbond’ van 21 gemeenten ligt in vier provincies: Overijssel, Gelderland, Drenthe en Flevoland. Dat staat de samenwerking in het geheel niet in de
weg. “Want, vraagstukken zijn grensoverschrijdend, dus oplossingen ook.”

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in