Vanmorgen is de gemeente Hattem begonnen met kapwerkzaamheden aan de Vechtstraat en de Burg. Bijleveldsingel. Het is de aanloop naar de geplande herinrichting van deze straten.
De elf sierperen in de Vechtstraat kunnen door de werkzaamheden rond de herinrichting niet blijven staan en worden na de herinrichting vervangen. “Overigens stond een aantal van deze bomen al op de nominatie om te worden gekapt omdat ze wel bloeien, maar niet meer groeien”, zo laat de gemeente Hattem weten. De bomen op de Burg. Bijleveldsingel ter hoogte van de Waalstraat zijn gekapt vanwege het nieuwe ontwerp van de kruising.
Wat gebeurt er met de bestaande laanbomen?
De veelgestelde vragen en antwoorden over de herinrichting zijn gebundeld in een zgn. Q&A. Een daarvan gaat over de bomen. “De meeste bomen blijven gewoon staan. Een aantal kan niet blijven staan vanwege de werkzaamheden. En twee bomen zijn in slechte staat. Deze bomen vervangt de gemeente. De bestaande laanbomen (sierperen) in de Vechtstraat kunnen vanwege de werkzaamheden niet blijven staan. Deze worden vervangen. Het gaat om elf stuks. De gemeente plant twaalf bomen terug.
Er wordt één boom (een eik) gekapt op de kruising Waalstraat-Burg Bijleveldsingel. Door de nieuwe inrichting van de kruising kan de boom niet blijven staan. De overige vier bomen in de kruising kunnen wel blijven staan.
Bij de inrit van de Total worden vier bomen gekapt. Deze bomen kunnen door de aanpassingen aan de rijbaan niet blijven staan. De vier bomen komen terug in de berm van de Burg Bijleveldsingel.
De bomen voor de woningen langs de Burg Bijleveldsingel (judasbomen) blijven staan.
De buitendienst van de gemeente verzorgt de kapwerkzaamheden vooruitlopend op het project. De plantwerkzaamheden doet de buitendienst in het najaar.”
Q&A
Vragen en antwoorden staan in een Q&A en vind je hier:
►Vragen en antwoorden ontwerp Burg Bijleveldsingel, Vechtstraat en Hessenweg
Presentatietekeningen
Presentatietekening Burg. bijleveldsingel
Presentatietekening Vechtstraat
Presentatietekening Hessenweg (deel 1)
Presentatietekening Hessenweg (deel 2)
Principe profielen