“Het volgende station is…. Hattem”

In het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie is de bouw van drie nieuwe stations in en om Zwolle opgenomen. “Reizigers moeten over een paar jaar de trein kunnen pakken vanaf Staphorst, Hattem en Zwolle Zuid.”

Arend Palland uit Hattem -en nummer 30 op de kandidatenlijst- onthulde samen met twee partijgenoten uit de regio alvast borden met de stationsnamen. In januari vertelde Arend Palland aan RTV Hattem al uitgebreid over de plannen voor een treinstation in Hattem. Je kunt het hier teruglezen: Komt er een treinstation in Hattem?

Logische stap
“Voor veel inwoners van Hattem is de auto nu de logische keuze als men het land in wil. De stations Zwolle en Wezep zijn te ver weg. De ChristenUnie gaat daarom voor opening van station Hattem. Een treinstop in Hattem is een logische stap. Onze gemeente is de laatste jaren sterk gegroeid in de richting van het spoortracé. Misschien moet het spoor tussen Hattem en Zwolle hiervoor verdubbeld. Daar profiteren veel reizigers van. Want Intercity’s uit Amersfoort en Lelystad kunnen op die manier tegelijkertijd op Zwolle aankomen. De reistijd naar Noord Nederland wordt dan korter en dat is winst voor iedereen.”​

Duurzame bereikbaarheid
Frank Visser, OV-deskundige en de nummer 11 van de ChristenUnie: “Met deze drie stations investeren we in duurzame bereikbaarheid van de Regio Zwolle. Alleen station Staphorst zou dagelijks al een paar duizend reizigers kunnen trekken. Wij willen investeren in meer capaciteit zodat er meer treinen kunnen rijden, er ruimte komt voor de extra stops, en treinen korter hoeven stil te staan op station Zwolle. Dat kan door het spoor tussen Olst en Deventer te verdubbelen, door de seinen tussen Zwolle en Meppel aan te passen en door het emplacement van station Meppel te verbouwen.”

Trein aantrekkelijker
De ChristenUnie denkt dat door de opening van de stations meer reizigers voor de trein zullen kiezen. Gerdien Rots, Zwollenaar en kandidaat nummer 16 van de ChristenUnie: “Wij willen dat reizigers op fietsafstand een station kunnen bereiken. Reizigers uit Zwolle Zuid die naar Deventer willen, reizen nu om doordat ze eerst naar station Zwolle moeten gaan. Daardoor ben je snel geneigd een ander vervoermiddel te gebruiken. Met de komst van station Zwolle Zuid maken we het voor veel meer mensen aantrekkelijker om de trein te nemen.”

2 REACTIES

  1. Is Arend nog wel van deze wereld? Waar zit zijn verstand? Wanneer heeft hij voor het laatst met de trein gereisd? Ik heb als Hattemer jaren op Schiphol gewerkt en reisde elke dag met de trein. Prima opstappen in Zwolle. Snelle verbinding, je zou idioot zijn om in Wezep of ’t Harde op te stappen, want dan heb je een stoptrein. Deze reist zeker 15 tot 20 minuten langer dan de intercity. De 5 minuten winst die je haalt door in Hattem een station te plaatsen verdampt gelijk. Dus echt, wat een idiote gedachte, een station in Hattem voor die paar mensen die eens naar Staphorst of Nunspeet willen reizen. En dit soort mensen die dit bedenken gaan ook nog naar de landelijke politiek? Ik mag hopen van niet. Gelukkig heeft de CU weinig in de melk te brokken dus geen zorg dat deze mensen met deze gedachten het land gaan besturen.

  2. Het lijkt erop dat we geen problemen meer in Nederland hebben als de CU met dit soort standpunten aankomt in hun verkiezingsprogramma. Of is dit gedaan om de lokale kiezers in Hattem te paaien? Een dergelijk station komt er natuurlijk helemaal niet en heeft ook geen enkele toegevoegde waarde. In tegendeel, de reizigers in de stoptrein vanuit Zwolle zullen zich alleen maar afvragen (en vooral ergeren) wat de zin is dat na 3 minuten in de stoptrein zitten die al weer stopt en 3 minuten later alweer bij Wezep. Het is begrijpelijk dat een verkiezingsprogramma kan uitgroeien tot een soort verlanglijst in gebracht door de leden van die partij, maar enig realisme mag toch worden verwacht van een serieuze partij!

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in