De treinen van en naar Zwolle rijden weer. Zestien dagen lang is er gigantisch hard gebuffeld, zo laat spoorbeheerder ProRail weten op haar website. “De vrouwen en mannen van alle uitvoerders verdienen een enorm compliment. En de reiziger profiteert!” Vanaf gisteravond 23.00 uur konden de sporen in Zwolle weer gebruikt worden voor treinverkeer en werd de dienstregeling hervat. ProRail werkte aan sporen, bovenleidingen, treinbeveiliging en perrons. Het doel van de verbouwingen is om het noorden beter bereikbaar te maken voor de Randstad.
Zwolle is na Utrecht het tweede spoorknooppunt van het land. Treinen komen hier vanuit acht richtingen en dagelijks passeren er 30.000 unieke reizigers. Steeds meer mensen stappen in Zwolle op de trein of maken er een overstap.
Wat heeft de spoorbeheerder gedaan?
* Verwijderen van 24 wissels en terugbouwen van 5 nieuwe wissels.
* Sporen van/naar Deventer, Meppel en Enschede omgebouwd naar strakke rechte sporen, zodat de treinen elkaar straks niet meer hinderen bij het in- en uitrijden van het station.
* De één na langste bovenleidingbalk van Nederland van 43 meter lengte hangt nu boven de Zwolse sporen.
* 150 meter perron verwijderd en 250 meter nieuw perron gebouwd. 5000m2 Nieuwe perronbestrating gelegd (oftewel 25 tennisvelden) en 3000m3 zand verwerkt.
* 3.500 nieuwe draden in dienst genomen waarvan 2.500 in het relaishuis en 1.000 nieuwe draden in de kasten buiten.
* Totaal is 155 kilometer nieuwe kabels in de grond gelegd en 25 nieuwe seinen geïnstalleerd.
* 165 mensen waren op het hoogtepunt gelijktijdig in dienst, verdeeld over de verschillende techniekvelden zoals sporen en wissels, bovenleiding, perrons, treinbeveiliging en seinen. Totaal zijn er 4.800 diensten van 8 uur gedraaid.
* Strukton Rail, Sweco Nederland, Movares, Molhoek CCT en ProRail werkten nauw samen om al dit werk te verzetten en op tijd en veilig af te ronden.