Geld blijft nodig om de Hanzestad-toerist vast te houden

Het is druk, heel druk in de Gelderse Hanzesteden Elburg, Harderwijk, Hattem, Doesburg en Zutphen. Samen vieren zij dit jaar 800 jaar Hanzeverbond en alle activiteiten zorgen voor heel veel meer bezoekers. Dat levert extra geld op en dát zorgt dan weer voor meer werkgelegenheid. De steden en de provincies Gelderland en Overijssel, want ook daar zijn vier Hanzesteden, hebben de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd in de marketing van de Hanze, zeg maar de reclame voor deze bijzondere steden. Of er voor de komende jaren ook geld wordt vrijgemaakt, is bij de provincies nog lang niet zeker. En dat leidt tot zorgen.
“Toerisme is gewoon superbelangrijk dus moet je de Hanze blijven promoten. Anders raak je in de vergetelheid en zullen er minder mensen komen waardoor dat direct gevolgen heeft voor onze detailhandel en vervolgens ook voor de horeca. Ja we staan nu zeker op de kaart maar dat moet je wel blijven voeden.

Samenwerking
Carolien Nederlof werkt voor Hanzesteden Marketing en is trots: “Deze negen steden werken al 28 jaar intensief samen, dit jaar vieren we dan het Hanzejaar, met onder andere 24 uur Hanze. Samen ontwikkelen zij nog steeds hele mooie dingen voor bezoekers maar vooral ook voor bewoners.” Tegelijkertijd maakt zij zich ook zorgen want wanneer steden en provincies dat niet genoeg financieel ondersteunen, vreest ook zij dat de aandacht van toeristen voor de Hanzesteden weer minder wordt.

Meer museumbezoek en meer overnachtingen
Een snelle rondgang langs de Gelderse Hanzesteden levert nog geen concrete bezoekcijfers en getallen op maar overal klinkt het geluid dat het dit jaar drukker dan anders is. Meer bezetting van B&B’s en hotels, vollere restaurants en meer museumbezoek. De echte cijfers over dit jaar worden in 2024 vastgesteld.
“Je ziet dat een hoop mensen, ook uit de regio, het leuk vindt om folklore te zien, een hoop mensen in oude kleding, om dat Hanzegedachtegoed levendig te houden.”
Carolien Nederlof voegt daar nog aan toe dat ook Belgen de weg inmiddels weten te vinden naar de Hanzesteden.

Promotie
Gezamenlijke promotie blijft dus belangrijk om de negen Hanzesteden in de aandacht te houden. De meeste steden lijken wel bereid om te blijven investeren, al is dat bij de provincies nog onduidelijk. Omdat de negen Hanzesteden nogal in grote verschillen, denk aan grote steden als Deventer en Zutphen tegenover Hattem en Elburg als kleinere steden, hebben de negen een verdeelsleutel met elkaar. Caroline Nederlof: “Dat is echt mooi om te zien. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, dus dragen de grotere steden financieel meer bij dan de kleinere plaatsen. Tegelijkertijd zegt dat niks over de creativiteit. Je ziet dat een kleine stad als Hattem bijvoorbeeld weer heel goed is in het organiseren van veel activiteiten, zoals nu met 24 uur Hanze. Dat is weer een inspiratie voor de anderen. ”

24 uur Hanze met boot, lied en nachtelijk museumbezoek
Zaterdag 14 oktober vindt in alle negen Hanzesteden tegelijkertijd het nieuwe evenement ‘24-uur Hanze’ plaats met ook de allereerste editie van de museumnacht, waarbij in alle steden de musea tot ‘s avonds laat open zijn. Reizigers in de trein tussen Zwollen en Zutphen kunnen verrast worden met een mini performance. Elke Hanzestad heeft haar eigen programmering. De dag start om 7 uur ‘s ochtends in Harderwijk. Vanuit die eeuwenoude Hanzestad vertrekt motorschip ‘Tram’ met als missie om binnen 24 uur alle 9 Hanzesteden aan te doen. Het schip volgt de route over de IJssel zoals de Hanzehandelaren dat vroeger ook deden. In elke stad wordt de boot door burgemeester of wethouder onthaald en wordt handelswaar uitgewisseld. Doel is om, voordat het donker wordt, de laatste Hanzestad Doesburg te bereiken voordat de nacht valt. Voor de dag is speciaal een Hanzelied gemaakt, getiteld ‘Met de wind in de zeilen’. Carolien Nederlof: “Het is heel bijzonder hoe deze negen steden samen een dergelijk evenement neerzetten. Deze eerste editie van 24 uur Hanze wordt hopelijk de eerste van velen, dat is in ieder geval de insteek.”

Bron: Mediapartner Omroep Gelderland

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in