De bus is straks niet meer van Keolis, maar van EBS: wat merken we daarvan?

Busmaatschappij Keolis raakt de megaklus in Flevoland, Gelderland en Overijssel definitief kwijt. EBS kwam in de nieuwe aanbesteding als beste uit de bus. Wat gaat de reiziger ervan merken?

Keolis kreeg twee jaar geleden de aanbesteding, maar er bleek te zijn gesjoemeld: er waren geheime clausules achtergehouden bij het bod. De hele procedure moest opnieuw. Dat traject is nu afgerond, volgens de drie provincies heeft EBS het beste aanbod. Het bedrijf rijdt nu nog vooral in het westen van het land en mag vanaf eind dit jaar gaan rijden voor een periode van dertien jaar. Daarmee is 900 miljoen euro gemoeid. Naast EBS en Keolis dong ook Qbuzz mee. EBS moet de bussen van Keolis overnemen. “Daarmee is sowieso sprake van een duurzame uitvoering van het openbaar vervoer”, aldus de provincies in een persbericht.

Maar wat merken de reizigers ervan?
Voorlopig niet zo veel. EBS neemt zowel de chauffeurs als de bussen van Keolis over. De bussen van Keolis reden altijd onder de merknaam RRReis. Dat blijft onder EBS gewoon doorgaan. Mogelijk zijn er in de toekomst wel veranderingen. Een woordvoerder van de Provincie Gelderland laat weten dat op rustige trajecten de bussen mogelijk niet meer op vaste tijdstippen gaan rijden. Dan komen ze alleen nog op reservering. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe dat er precies gaat uitzien of wanneer dat zou ingaan. Het is ook niet bekend om welke trajecten het dan gaat.

‘Bussen doorgelicht’
EBS neemt de bussen van Keolis over, maar deze worden wel eerst gekeurd. De provincie licht de bussen nu door, om te kijken of de recente problemen zijn verholpen. De bussen van Keolis kampten het afgelopen jaar met veel problemen. Zo werkte de verwarming niet, was de chauffeurscabine niet in orde en werd er zwarte stof in de bus aangetroffen.

De provincies dreigden zelfs met een boete, Gelderland zegt binnen twee weken duidelijk te hebben of de problemen met de bussen zijn opgelost. Als dit zo is, dan lijken de gevolgen voor Keolis niet zo groot. Ze zijn de klus kwijt, maar de bussen en de chauffeurs worden dus overgenomen. Als de bussen tenminste slagen voor de keuring.

2 REACTIES

  1. Aanbesteding van de baan, zelf weer bussen bouwen dat kan men hier als de beste, alles in eigen beheer, een nationaal OV Nederland.

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in