Het oplossen van de laagvliegroutes staat al bijna twee jaar op de agenda van de politiek, na de grote weerstand die in Gelderland en Overijssel ontstond. Lelystad Airport is ontwikkeld als overloophaven van Schiphol. De opening ervan staat gepland voor april 2020.
Nieuwe oplossingen
Regeringspartijen D66 en de ChristenUnie zijn erg kritisch over de uitbreiding van Lelystad Airport. Zij willen harde garanties over een einde aan de laagvliegroutes, maar ook over hoe het vliegveld vluchten gaat overnemen van Schiphol.
Afgelopen week stuurde staatssecretaris van Defensie Barbara Visser en minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat een brief naar de Tweede Kamer. Daarin schreven de twee bewindslieden dat de overlast voor de Veluwe kleiner wordt dan gedacht.
Dat komt door nieuwe afspraken. Straks mogen gewone vliegtuigen van Lelystad Airport gebruik maken van militair luchtruim en ze mogen tussen verkeer van Schiphol door vliegen.
Uiterlijk in de winter van 2021/2022 moeten die maatregelen zijn doorgevoerd. Dat moet er voor zorgen dat vliegverkeer van Lelystad sneller mag klimmen. Vanuit de Tweede Kamer klonken positieve reacties.
Provincie Gelderland en tegenstanders zijn er niet gerust op
Actievoerders in Gelderland hebben hun bedenkingen. Zij willen eerst concretere plannen zien en staan daarin niet alleen. Woensdag was er een debat in het provinciehuis van Gelderland over Lelystad Airport op verzoek van de ChristenUnie.
De meeste Gelderse partijen hebben nog twijfels over de toezeggingen van de ministeries. ‘We willen concreet weten wat de gevolgen zijn van de veranderingen’, reageert gedeputeerde Josan Meijers.
Volgens diverse Gelderse politieke partijen ontbreken garanties. De meeste partijen blijven van mening dat eerst de laagvliegroutes van de baan moeten voordat Lelystad Airport open kan.
Tijdens het Haagse debat op donderdag mot blijken of de Tweede Kamerleden de zorgen van hun provinciale collega’s delen.