Vliegeisen Lelystad Airport versoepeld, minder laagvliegroutes

Twee vliegeisen die laagvliegend verkeer van en naar Lelystad veroorzaken, worden losgelaten. Dat staat in een brief van het kabinet aan de Tweede Kamer. Hierdoor zal overlast op de Veluwe waarschijnlijk kleiner worden dan steeds gedacht. De aanpassingen moeten in de winter van 2021/2022 zijn doorgevoerd.

Doordat er – zo meldt de brief van het kabinet – straks wel gevlogen mag worden over militair terrein en er minder rekening hoeft te worden gehouden met het verkeer van Schiphol, kunnen de vliegtuigen van en naar Lelystad straks eerder gebruik maken van de hoogvliegroutes.

Sneller doorklimmen
In de praktijk betekent dit dat de vluchten van Lelystad Airport sneller kunnen doorklimmen naar 2700 en 3000 meter. De laagvliegroutes zijn veel gemeenten op de Veluwe een doorn in het oog.

‘Oude wijn in nieuwe zakken’
Actiegroep Red de Veluwe heeft weinig vertrouwen in de aanpassingen van de laagvliegroutes voor Lelystad Airport. ‘We moeten niet in deze val trappen’, zegt Jaap Kloosterziel van de Stichting Red de Veluwe. Volgens hem is de aanpassing helemaal niet zo positief voor de Veluwe als onder meer de wethouder van Ede doet geloven. ‘Het is oude wijn in nieuwe zakken,’

Onduidelijk
Kloosterziel is wel blij met het besluit om te vliegen boven defensieterrein. ‘Maar de aanpassingen zijn niet concreet. Het is mij onduidelijk hoe vaak de vliegtuigen nu op grotere hoogte gaan vliegen. Daardoor is het effect op de Veluwe nog onduidelijk.’

Lelystad in 2020 open?
Overigens wordt in mei duidelijk of de Europese Commissie akkoord gaat met de aangepaste plannen van het kabinet. In december wees die commissie een regeling af waarmee het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat luchtvaartmaatschappijen wilde dwingen om vakantievluchten te verplaatsen. De opening van Lelystad staat vooralsnog gepland voor 2020.

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in