Gaat Vliegveld Lelystad met onjuiste cijfers open?

In december stuurde minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat een ‘businesscase’ voor Lelystad Airport naar de Tweede Kamer. Conclusie: de luchthaven is rendabel vanaf 10.000 vliegbewegingen. De organisatie Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) waarin Hattem een belangrijke speler is, noemt de business case misleidend. De case is volgens de organisatie onvolledig en niet realistisch, omdat de conclusie dat Lelystad Airport rendabel is bij 10.000 vliegbewegingen niet klopt. Dit aantal vliegbewegingen is zeer waarschijnlijk gekozen omdat dit het aantal is waarvoor een natuurvergunning aangevraagd moet worden. Boven de 10.000 vliegbewegingen moet wel een vergunning worden aangevraagd.

Ook de organisatie Follow the Money is erin gedoken en schrijft op haar website: ‘Zo’n aantal heeft juridische gevolgen. De Schiphol Group, eigenaar van Lelystad Airport, moet nog een natuurvergunning krijgen. Omdat de natuur de extra stikstofdepositie maar moeilijk kan verdragen, is daar eigenlijk geen ruimte voor. Schiphol heeft daarom een vergunning aangevraagd voor slechts 10.000 vluchten. Eerder werd nog uitgegaan van 45.000 vluchten vanuit Flevoland. Het is in natuurvergunningenland niet toegestaan om goedkeuring aan te vragen voor een klein plukje uitstoot als je dondersgoed weet dat die uiteindelijk groter zal zijn. Een melkveehouder mag ook geen stal neerzetten voor vierhonderd koeien, om vervolgens voor de uitstoot van slechts dertig koeien een vergunning aan te vragen. Als je weet dat je voor een winstgevend bedrijf vierhonderd koeien nodig hebt, moet je ook voor vierhonderd koeien een vergunning aanvragen. Wie toch de stukje-bij-beetje-strategie hanteert, loopt het risico dat de vergunning succesvol bij de rechter wordt aangevochten.’

Leon Adegeest, de voorzitter van SATL, gaat de vergunningaanvraag op basis van 10.000 vluchten aanvechten. ‘Dit is overduidelijk een salamitactiek, waarbij je een vergunning voor je vervuiling stukje bij beetje probeert binnen te slepen. Het is bijna lachwekkend, als de bedoelingen niet zo slecht waren. Ze proberen gewoon de vergunningverlener op het verkeerde been te zetten.’
De redactie heeft Adegeest gevraagd wanneer de aanvraag wordt aangevochten, maar heeft tot het moment van publicatie nog geen antwoord gekregen.
Op de vraag aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wanneer de businesscase behandeld gaat worden, heeft het ministerie geen reactie gestuurd.

Over SATL
SATL verenigt actiegroepen van bezorgde burgers in hun strijd tegen de schadelijke laagvliegroutes over grote delen van Nederland. SATL is een burgerbeweging en de mensen betrokken bij SATL beschikken over grote expertise op het vlak van de luchtvaart, geluid, stikstof, natuurbescherming en bestuursrecht. Ook wordt nauw samengewerkt met diverse experts. SATL is politiek neutraal en ongebonden, zo lezen we op de website van SATL.

Documentaire over de strijd tegen onjuiste berichtgeving rond Lelystad Airport
Lelystad Airport in nevelen gehuld is een documentairefilm van cineast Rob de Wind. Oud-politicus Jan Terlouw, die op 11 juli 2018 te Dalfsen de premiere van deze documentaire inleidde, reageerde door de filmmaker alleen maar te kunnen complimenteren. ‘Het is een erg mooie film, kwalitatief mooi, heel volledig, alle onderwerpen worden belicht, helder gesproken door iedereen. Een prachtfilm.’

Ontvangt u al de nieuwsbrief HattemNieuws? 
Wilt u het dagelijks nieuws uit Hattem e.o. eenvoudig volgen? Ontvang de nieuwsbrief HattemNieuws voortaan in uw mailbox! Scroll door het nieuws heen en kies zelf welk bericht u uitgebreid wilt lezen.

 

1 REACTIE

  1. Een veel betere invulling van Lelystad Airport zou één groot asielzoekerscentrum zijn. Er is alles aanwezig. Restaurants, keukens, gebedsruimtes enz. Aanmelden in de aankomsthal. Van de kantoren en overige ruimtes maakt men wooneenheden. De vertrekhal voor degenen die niet mogen blijven. Buiten is er ruimte voor recreatie en eventueel nog meer wooneenheden. Genoeg voor tenminste 10.000 personen. En wie niet mag blijven kan gelijk weggevlogen worden in kleine vliegtuigen naar land van herkomst. Ter Apel zal dit gelijk goedkeuren. Win win.

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in