De toekomstige vliegroute van Lelystad Airport over de Noord-Veluwe verandert. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat laten weten aan de Tweede Kamer en betrokken gemeenten.
Woordvoerders van de vier regeringspartijen vroegen opheldering over het nieuws dat Gelderse gemeenten het overleg met het ministerie staakten.
Het ministerie praat al ruim anderhalf jaar over wat in Den Haag ‘het knelpunt bij Wezep’ is gaan heten. Protestgroepen beklaagden zich bij het ministerie over het feit dat verschillende routes over het dorp lopen. De gemeenten Oldebroek, Heerde, Hattem en Elburg zijn daarna in gesprek gegaan met het ministerie om te kijken waar de situatie kon worden verbeterd. Nu laat de minister weten hoe zij de route wil aanpassen.
Tussen Hattem en Hattemerbroek
De gewijzigde route is de vertrekroute via baan 23. De vliegtuigen starten dan vanaf Lelystad Airport in zuidwestelijke richting. Wanneer die bij Elburg Gelderland binnenvliegen, maken ze volgens de tekening een bocht om Wezep, tussen Hattem en Hattemerbroek door. Daarna gaan vliegtuigen via Wapenveld naar het zuiden. De noordoostelijke route (baan 5) wijzigt in de huidige plannen niet.
‘Minder hinder’
Volgens de minister ‘daalt het aantal mensen dat hinder ervaart door de wijziging van de vliegroute met bijna zevenduizend mensen.’ Daarbij is uitgegaan van tellingen op basis van gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster.
Gesprekken gemeenten niet voorbij, volgens minister
Zes gemeenten uit Overijssel en Gelderland, waaronder Hattem, praten sinds begin 2018 over varianten op de route. Vorige maand gaven de vier Gelderse gemeenten in een brief nog aan geen heil te zien in verdere gesprekken. Verschillende wethouders beklaagden zich over de communicatie en zijn bang dat de keuze voor een bepaalde variant juist voor meer overlast in hun gemeente zorgt. Het kwam op een moment dat het ministerie vroeg of de vier gemeenten samen met de Overijsselse steden Kampen en Zwolle een voorkeur uit wilde spreken voor één variant.
De minister zegt het jammer te vinden dat er geen voorkeur is uitgesproken. Daarnaast bestrijdt ze dat de gesprekken zijn beëindigd. Het ministerie gaat de wijziging van de route toelichten bij de gemeenten. Diezelfde gemeenten kijken op dit moment naar de gevolgen van de wijziging. De brief van de minister is hier te lezen.
Vraag 9 Welke routevariant heeft uw voorkeur en kunt u dit motiveren?
Antwoord 9
Bij de brief van 15 oktober 2019 heb ik uw Kamer gemeld dat ik LVNL en CLSK opdracht heb gegeven om de zogenoemde routevariant N voor baanrichting 23 (starten in zuidwestelijke richting) in procedures uit te laten werken. Dit zodat de route bij opening van de luchthaven voor handelsverkeer of zo snel mogelijk daarna gevlogen kan worden. Bebouwd gebied wordt daarmee vermeden en conform suggesties uit de consultatie wordt over bestaande geluidsbronnen gevlogen. Dit dempt de geluidbelasting. Deze routevariant zorgt ervoor dat 6.914 minder mensen overvlogen worden. In het iteratieve proces is ruimte geweest om informatie over bijvoorbeeld nieuwbouwprojecten mee te nemen. Routevariant N voor baanrichting 23 is tegen die achtergrond tot stand gekomen en overvliegt daarom nieuwbouwwijk Reeve bij Kampen niet. Tevens zorgt deze routevariant ervoor dat het voordeel voor Wezep niet ten koste gaat van Hattem. Omdat alleen de vertrekroute voor starten in zuidwestelijke richting wordt aangepast, zal er ook geen concentratie van vluchten op één route plaatsvinden. De vertrekroute voor starten in noordoostelijke richting wordt namelijk niet aangepast.