Recordaantal bezoekers voor Nederlands Bakkerijmuseum Hattem

Voor het eerst in de geschiedenis van het Nederlands Bakkerijmuseum in Hattem mocht het dit jaar ruim 70.000 bezoekers verwelkomen. Dat is 20% meer dan in 2018 en het betekent een verdubbeling in minder dan zeven jaar.

Voor het Nederlands Bakkerijmuseum is 2019 een jaar geworden om nooit te vergeten. Het jaar begon al veelbelovend met het winnen van Goud tijdens de verkiezing van het ‘Leukste uitje in Nederland’ door de ANWB. Het museum over de geschiedenis van brood en banket werd de winnaar in de provincie Gelderland. De Nederlandse Museumvereniging onderscheidde het bakkerijmuseum met een trofee toegekend voor de door het museum georganiseerde kinderactiviteiten.

Landelijke bekendheid
Deze voor het museum belangrijke hoogtepunten brachten veel extra publiciteit met zich mee en hebben bijgedragen aan een grotere landelijke bekendheid. Een grote toename van het aantal bezoekers in 2019 voor het toch al goed bezochte museum was het gevolg. Daarnaast maakten meer scholen voor basis- en voortgezet onderwijs gebruik van het speciaal voor deze instellingen ontwikkelde programma.

Cultureel erfgoed
De unieke organisatiestructuur van het Nederlands Bakkerijmuseum -dat voor meer dan de helft uit studenten bestaat- geeft het museum een bijzondere dynamiek. Pabo-studenten verantwoordelijk voor de kinderactiviteiten en Facilitair Management-studenten in de horeca zijn krachtige voorbeelden van jongeren die de basis leggen voor het genereren inkomsten. Inkomsten waarmee het behoud en beheer van het cultureel erfgoed van de bakkerij veiliggesteld kan worden. VMBO-leerlingen steken de handen uit de mouwen in de moderne bakkerij van het museum en bereiden zich zo voor op hun eigen toekomst.

Humor en handwerk
Naast het organiseren van vele activiteiten heeft het museum gekozen voor een minder gebruikelijke wijze van kennisoverdracht aan bezoekers. In een sfeervol museumtheater zijn humor en handwerk de ingrediënten die worden ingezet om de boodschap over te brengen.

Toekomst
Dat de missie van het museum aanslaat bij een groot publiek blijkt uit de jaarlijks stijgende bezoekersaantallen. Dit jaar bezochten dus meer dan 70.000 mensen het lekkerste museum van Nederland. Daarmee heeft het museum de bezoekersaantallen in zeven jaar weten te verdubbelen. Omdat de oude monumenten soms zuchten onder al deze drukte denkt het museum na over de toekomst en lijkt uitbreiding onvermijdelijk.

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in