Openbaar vervoersbedrijven laten weer meer bussen en langere treinen rijden nu scholieren en studenten vandaag weer naar school gaan. Maar wat de forens gaat doen, is onzeker. “Het wordt spannend”, klinkt het bij de vervoersbedrijven.
Elk jaar is september een drukke maand in het openbaar vervoer, maar dit jaar staan de ov-bedrijven voor grote onzekerheden. Scholen beginnen weer, dus de scholieren pakken weer de bus. Ook studenten mogen voor het eerst in anderhalf jaar tijd weer naar college op de universiteit en de hogeschool. Zij zitten dus ook weer in de trein.
Maar de forens die naar het werk reist? Blijft die thuiswerken en zo niet, pakt die de auto of het openbaar vervoer? “Het is koffiedik kijken”, zegt Liesbeth Oelen van vervoersbedrijf Arriva. “Gaan ze 50-50 werken? En wordt dat een goede spreiding over de week? Of gaat iedereen op dezelfde dag naar kantoor? Dat ga je nu allemaal zien. Dat is dan ook de reden dat we weer vol inzetten, zodat je in ieder geval genoeg plek hebt in de bussen en treinen.”
Scholierenlijn de Veluwe
Het betekent dat de dienstregeling na de zomervakantie weer wordt uitgebreid. Zo rijden Arriva en RRReis vanaf vandaag weer de zogenaamde ‘scholierenlijnen’ die meerdere scholen aandoet in de Achterhoek en de Veluwe. Ook wordt de trein tussen Winterswijk en Arnhem weer langer. Een week later zal dat ook gebeuren op de trajecten Arnhem-Tiel, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Apeldoorn.
Bij de NS zijn vanaf vandaag de spitstreinen, bijvoorbeeld die tussen Harderwijk en Amersfoort, weer terug van lang weggeweest. Bij Connexxion, die onder de vlag van Breng in de omgeving van Arnhem-Nijmegen rijdt, gaat bijvoorbeeld lijn 10 in Nijmegen weer twaalf keer per uur rijden. De lijn brengt studenten van het station naar de campus en terug.
‘Afschalen makkelijker dan opschalen’
Connexxion is de enige die nog niet de volledige dienstregeling rijdt zoals voor corona. “We gaan op 5 september weer over op de ‘schoolvakantiedienstregeling’, zoals die ook in de herfstvakanties geldt. Dat is maar 88 procent van wat het normaal was.”
“Die keuze is een tijd geleden al gemaakt in overleg met de provincie. Daar zijn roosters en systemen op afgestemd. Afschalen is iets makkelijker dan opschalen”, zegt woordvoerder Herman de Gooijer.
Sardientjes in een blik
Het wordt spannend wat de reiziger er zelf van vindt. De perceptie van wanneer een bus of trein vol is, is door corona veranderd. Zat je voor corona nog wel eens als sardientjes in een blik, nu vinden mensen het vaak al vol als ze naast iemand moeten zitten. Laat staan dat je moet staan.
Maar de vervoersbedrijven zeggen de richtlijnen van het RIVM te volgen. “Alle zit- en staplaatsen mogen worden gebruikt”, zegt de NS-woordvoerder. “Maar mensen kunnen misschien een trein eerder nemen, zodat het aantal reizigers zich beter spreidt. En we vragen dat mensen niet allemaal op dezelfde plek instappen en niet allemaal in dezelfde coupé gaan zitten. Je kan je ook aanmelden voor je reis, zodat je kan zien hoe druk het is in de trein.”