Eindelijk is het zover: de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte is klaar voor gebruik. Vanaf vandaag, zaterdag 24 juli, rijden er treinen door een gloednieuwe dive-under.
Spoorknooppunt Zwolle is de schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Het is het tweede grootste spoorknooppunt van Nederland. Treinverkeer in deze regio neemt toe. En om die groei op te vangen heeft ProRail het knooppunt veranderd, vergroot en vernieuwd. En dat was een gigantische operatie.
Belangrijke stap
“Met de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte zetten we een belangrijke stap in Spoorplan Noord-Nederland. Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan”, aldus ProRail. Tekst gaat verder na de video
Beter een korter
Voor gedeputeerde Bert Boerman van Overijssel gaat hiermee een jarenlange wens in vervulling. “Voor de reizigers is een belangrijke stap gezet met de oplevering van de viersporigheid en de dive-under. Hiermee is het spoornetwerk naar de noordelijke provincies verbeterd. Dit zorgt voor betere verbindingen in de regio’s, kortere reistijden en meer overstapmogelijkheden. De provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel hebben hier gezamenlijk 36 miljoen euro in geïnvesteerd.”
Elk een eigen spoor
Tussen Zwolle en Herfte verdubbelen de sporen van twee naar vier. Bij Herfte splitsen de sporen richting Meppel – en verder naar Groningen en Leeuwarden – en richting Emmen. Bij deze spoorsplitsing is een zogenoemde dive-under gebouwd. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Ook is het perron bij spoor 15 en 16 verbreed en hiermee geschikt gemaakt voor meer reizigers.
Niet meer wachten
Jieskje Hollander, regiodirecteur Oost bij Arriva Nederland is blij dat de treinen van Arriva voortaan minder wissels voor de wielen krijgen. “In de nieuwe situatie kunnen we op hetzelfde spoor blijven rijden. Eerder moesten we meer wissels passeren. Dit is comfortabeler en rustiger voor de reizigers én onze medewerkers. Omdat we hetzelfde spoor houden kunnen we ook eerder versnellen. Bijkomend voordeel is nog dat we niet meer hoeven te wachten op de NS-trein die eerder op hetzelfde spoor reed. Qua reistijd scheelt het dus en voor onze machinisten op dit traject is het uniek om eens door een tunnel te rijden. Dus bij Arriva is iedereen erg blij met de dive-under.”
Tastbaar resultaat
Regiodirecteur Maarten Haverkamp van NS Noordoost vindt de uitbreiding van de capaciteit bij Zwolle-Herfte een mooi en tastbaar resultaat van de samenwerking binnen Programma Noord-Nederland en goed nieuws voor de reiziger. “Vanaf deze zomer kan NS de Sprinter Leeuwarden – Meppel laten doorrijden naar Zwolle. Dat betekent dat reizigers vanuit Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega voortaan zonder overstap naar Zwolle kunnen, met vanuit Zwolle aansluitingen naar de rest van Nederland. En andersom natuurlijk.”
Betrouwbaarheid
COO Ans Rietstra van ProRail ziet de betrouwbaarheid van het treinverkeer naar het noorden een stuk toenemen door de spooruitbreiding. “Zij lopen nu veel minder kans op verstoringen en vertragingen. Het was een intensieve bouwperiode waarin we veel van de reiziger vroegen, maar het spoor bij Zwolle is nu echt klaar voor de toekomst. Daar is door veel mensen en partijen heel hard aan gewerkt en daar wil ik iedereen voor bedanken!”
In september zijn er nog afrondende werkzaamheden, aan bijvoorbeeld de bovenleiding. Ook ruimt ProRail de werkterreinen op en wordt gewerkt aan de inrichting van het gebied met groen.