Marijke werkt al jaren als buurtsportcoach in de gemeente Hattem. Sinds 1 februari vorig jaar richt ze zich, naast haar rol als buurtsportcoach, ook op haar werkzaamheden als JOGG-regisseur. JOGG staat voor Jongeren op gezond gewicht en heeft als doel kinderen en hun ouders bewust te maken van een gezonde leefstijl. Uiteraard helpt ze ook met ideeën en activiteiten om die gezonde leefstijl in de praktijk te brengen.
Marijke: ‘Eigenlijk is JOGG heel breed: alle activiteiten die we als buurtsport-coaches uitvoeren, doen we vanuit de JOGG-gedachte. We werken met zeven gemeenten op de Noord-Veluwe samen aan de campagnes voor JOGG. Dat is erg fijn, want samen kun je meer bereiken dan alleen. Iedere campagne wordt door een of twee gemeenten ontwikkeld en alle gemeenten voeren tegelijkertijd deze campagnes uit. Zo proberen we de JOGG-aanpak in de Noord-Veluwe breed onder de aandacht te brengen.
Eerste van 2021
De campagnes richten zich op allerlei aspecten van een gezonde leefstijl: de challenge om zeven dagen water te drinken, snoepgroente als gezond tussendoortje en sinds afgelopen jaar hebben we ook een campagne die zich richt op het belang van voldoende slapen. Binnenkort gaat de eerste campagne van 2021 al weer van start. Van 25 januari tot en met 19 februari richten we ons op gezonde tussendoortjes in de campagne Gezond Tussend’ooren.’
Gezond Tussend’ooren
In de afgelopen jaren richtten de buurtsportcoaches zich vooral op jongeren. Marijke: ‘We willen uiteraard de jongeren en kinderen bereiken, maar het zijn uiteindelijk de ouders van deze kinderen en jongeren die de boodschappen doen en dus bepalen wat er op tafel komt. Daarom proberen we de ouders ook steeds meer te bereiken. Gezond Tussend’ooren is zo’n campagne die ouders van jonge kinderen (0 tot 4 jaar) kan helpen met het maken van gezonde keuzes.
Langdurig effect
Welk tussendoortje geef je tussen de maaltijden door en hoeveel? Daar geven we in de campagne tips en suggesties voor. Om zo ‘tussen de oren’ te krijgen dat een tussendoortje goed is voor de groei van kleine kinderen, mits het niet te vaak of te veel wordt gegeven en natuurlijk bij voorkeur gezond is. We streven met de campagnes naar een langdurig effect. Dus niet alleen gezonde tussendoortjes tijdens de campagneperiode, maar hopelijk hebben mensen het na een maand zo goed te pakken, dat ze de gezonde tussendoortjes doorzetten.’
Gezond gewicht
Marijke: ‘De nadruk in berichtgeving over JOGG ligt vaak op overgewicht bij kinderen en jongeren. Het is ook duidelijk dat overgewicht een aandachtspunt is in Nederland en omringende landen. Toch staat JOGG heel bewust voor gezond gewicht: ouders kunnen bijvoorbeeld ook bij ons terecht wanneer hun kind kampt met ondergewicht.’
Doorverwijzen naar hulpinstanties
Hoofddoel van JOGG is het onder de aandacht brengen van een gezonde leefstijl: gezonde voeding en voldoende beweging. Marijke: ‘Maar we zijn zelf uiteraard geen hulpverleners. We kunnen wel helpen met signaleren en ouders doorverwijzen naar de juiste instantie die kan helpen, zoals bijvoorbeeld een diëtist. Ik richt me in mijn werkzaamheden met name op het netwerk om kinderen en ouders heen, bijvoorbeeld het gezin, de school, de kinderopvang en gezondheidsinstellingen.
Meehelpen?
Door zo veel mogelijk van deze omgeving mee te krijgen in de JOGG-aanpak wordt de omgeving van het kind steeds gezonder en daardoor het kind zelf ook. We werken daarom ook bewust met verschillende partners. We zijn altijd op zoek naar nieuwe partners. Wilt u met uw bedrijf of organisatie meehelpen aan een gezonde leefstijl? Dat zou super zijn! U kunt zich aanmelden via jogg@mfcdemarke.nl.‘