Hattem heeft een nieuw gemeentelijk advies- en meldpunt. Zorgen en signalen over inwoners met verward gedrag kunnen hier worden gemeld.
De gemeente hoopt zo dat zij sneller passende hulp krijgen. Het advies- en meldpunt kan elke dag gebeld worden tussen 09.00 en 23.00 uur via 088 – 933 55 00.
Wanneer bel je?
Inwoners van Hattem en professionals kunnen dit nummer bellen als zij zich zorgen maken over iemand die verward gedrag vertoont. Het kan bijvoorbeeld gaan om een buurvrouw die al een tijd haar gordijnen dicht heeft en de deur niet opent als er aangebeld wordt. Of over een kennis die in een sociaal isolement is beland en zichzelf verwaarloost. Als een hulpverlener bekend is, kan deze natuurlijk beter direct gebeld worden.
Hoe werkt het ?
Ale je belt krijgt je een ervaren hulpverlener aan de lijn. Deze onderzoekt direct welke vervolgstappen er nodig zijn om de situatie zo snel mogelijk over te dragen aan een organisatie die passende hulp kan bieden.
Waarom dit advies- en meldpunt?
Gemeenten willen op tijd ondersteuning bieden aan kwetsbare mensen. Daarbij is het vroegtijdig signaleren van problemen belangrijk. “Door het advies- en meldpunt komen deze signalen op de juiste plek binnen. Inwoners en professionals kunnen tijdig hun zorgen uiten, de gemeente kan – indien nodig – ondersteuning starten of zorgprofessionals inschakelen.”
Praktische informatie
Het advies- en meldpunt verward gedrag neemt meldingen in ontvangst voor de gemeente Hattem en voor 15 andere gemeenten in de regio’s Midden-IJssel/Oost-Veluwe en de Achterhoek. Het advies- en meldpunt is iedere dag bereikbaar van 09.00 tot 23.00 uur via 088 – 933 55 00.
Wet verplichte ggz
Per 1 januari 2020 kunnen inwoners en professionals hier ook melding doen in het kader van de Wet verplichte ggz (Wvggz). Is er sprake van een acute noodsituatie? Bel dan 112.