Vijf simpele manieren om voldoende te bewegen in coronatijd 

Bewegen is voor iedereen belangrijk. Nu de sportscholen dicht zijn en sporten bij een vereniging er niet in zit door de pandemie kan het lastig zijn om jezelf te motiveren om te blijven bewegen. Je hoeft echt niet intensief te sporten, iedere dag dertig minuten matig bewegen heeft al een positief effect. Wij geven je hierbij tips om voldoende te bewegen zonder dat het je veel moeite kost.

  1. Wandel en hou je stappen bij
    Wandelen heeft een suf imago, maar het is een activiteit die coronaproof is, mits je voldoende afstand houdt van anderen en veel gezondheidsvoordelen heeft. Door iedere dag dertig minuten te wandelen werkt je spijsvertering beter, slaap je beter, verbrandt je calorieën en neemt je creativiteit toe. Met een stappenteller maak je het aantrekkelijker voor jezelf. Je kan zien hoeveel je loopt op een dag en op die manier kan je jezelf uitdagen door meer kilometers te wandelen. Of probeer iedere dag 10.000 stappen neer te zetten.
  1. Luister tijdens het bewegen naar muziek
    Voor wie echt een hekel aan wandelen heeft: maak het leuker door naar muziek te luisteren. Een luisterboek is ook een optie. Dat is weer eens wat anders dan een boek lezen in bed of op de bank. Door de afleiding van de muziek of het boek is het makkelijker om te bewegen. Hetzelfde geldt voor als je samen met iemand anders gaat wandelen. Doordat je met elkaar in gesprek bent loop je zomaar een aantal kilometers. Plan in het weekend een extra lange wandeling met iemand en neem wat te eten en drinken mee in je waterdichte rugzak.
  1. Pak eens wat vaker de fiets
    Ben je gewend om altijd in de auto te stappen als je ergens naar toe moet? Korte ritjes naar familie, vrienden kan je eenvoudig op de fiets doen. En dat kan natuurlijk ook met boodschappen doen. Neem handige tassen mee  voor op de fiets en wie weet wordt het een vaste gewoonte om de auto te laten staan en te gaan fietsen. Ga je toch ergens in de auto heen? Parkeer hem dan een stuk verder dan waar je moet zijn. Zo wandel je er stappen bij. Deze truc kan je eveneens toepassen wanneer je met het openbaar vervoer gaat. Stap een halte eerder uit.
  1. Geniet van het bewegen
    Zorg ervoor dat je iets kiest wat je leukt vindt. Thuis yoga doen is niet zo moeilijk, maar als je het saai vindt dan lukt het niet. Zoek iets uit waar je vrolijk van wordt. Als dat van dansen in de huiskamer is, prima! Dwing jezelf niet om iedere dag te wandelen of om op een yoga mat te gaan liggen als je dat niet trekt. Je moet uitzien naar bewegen en er niet tegenop zien. Er is altijd iets te vinden wat bij je past, kijk anders voor tips op Internet. Vergeet jezelf niet te belonen voor het meer bewegen, geef jezelf een herschel tas of andere mooie schoudertas cadeau. Op die manier hou je het makkelijker vol.
  2. Ga schoonmaken of klussen
    Waarschijnlijk heb je tijd voor dingen waar je anders nooit aan toe komt. Wie weet heb je eindelijk tijd om je woonkamer te schilderen of om een nieuwe vloer te leggen. En wat dacht je van al die rommel op je zolder? Ruim eens goed op. Wanneer je spullen weg moet brengen of een nieuwe plek moet geven verbrandt je onbewust behoorlijk wat calorieën. Wat dat betreft is schoonmaken en klussen een echte win-win situatie. Een fris en opgeruimd huis en lekker in beweging. Wat wil je nog meer?

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in