Actiegroepen: fouten in stikstofberekeningen Lelystad Airport

Volgens de samenwerkende actiegroepen tegen de laagvliegroutes van Lelystad Airport zit de berekening van de stikstofuitstoot van het vliegveld vol fouten. Dat kan gevolgen hebben voor de geplande opening van de luchthaven in 2020.

De uitstoot voor natuurgebieden zoals de Veluwe en de Randmeren is volgens de actievoerders hoger dan officiële rapporten voorschotelen. Dat stellen zij in een rapport dat woensdag naar buiten kwam. De berekeningen zijn gedaan door Leon Adegeest, voorman van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL). Volgens Adegeest staat in het nieuwe rapport dat de uitstoot van stikstof door vliegtuigen toeneemt, maar dat de neerslag daarvan op de Veluwe daalt. Het onderzoeksbureau gaat er namelijk vanuit dat de vliegtuigen een grote verbranding en hitte hebben en dat daardoor de neerslag lager is. Adegeest geeft aan dat deze veronderstelling niet klopt, omdat men vliegtuigen niet kan vergelijken met schoorstenen en dat is wat min of meer wordt gedaan.

Gevolgen voor natuurgebieden
Het is niet voor het eerst dat Adegeest fouten in officiële rapporten rond Lelystad aantoont. Hij was ook degene die twee jaar geleden fouten aantoonde in geluidsberekeningen in de milieueffectrapportage van Lelystad Airport.

Op basis van zijn berekeningen moest destijds een deel van de procedure helemaal opnieuw. Nu stelt hij dat er ook in de berekeningen van de stikstofuitstoot fouten zijn gemaakt. Bij het programma EenVandaag spreekt hij woensdag van ‘oplichterij’.

Volgens Adegeest is de neerslag van stikstof in natuurgebieden als de Veluwe en de Randmeren veel groter dan in officiële rapporten is berekend. Het schadelijk effect van extra autoverkeer naar het vliegveld is bovendien niet goed meegenomen. Naar verwachting zullen er jaarlijks 420.000 auto’s van en naar Lelystad Airport rijden vanwege onder meer vakantievluchten die vanaf deze luchthaven gaan vertrekken. De start- en landingsbaan en andere infrastructuur zijn daarvoor al helemaal aangepast.

Getouwtrek rond luchthaven
Rond Lelystad Airport is al jarenlang getouwtrek, vooral over de vliegroutes. Die lopen voor een groot deel over Gelderland. Inwoners van onder meer Hattem en Wezep vrezen geluidsoverlast. De rijksoverheid moest de routes al eens aanpassen toen bleek dat berekeningen over de geluidsoverlast niet klopten.

Aanvankelijk stond de opening van het vliegveld voor april volgend jaar op de agenda. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen is dat niet langer haalbaar. Nu mikt de regering op najaar 2020. Het ministerie heeft aangekondigd dat het RIVM de cijfers in het nieuwe rapport zal toetsen en narekenen.

Tekst mede op basis van bericht Omroep GLD

 

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in