Keolis is concessie nu echt kwijt

Vervoerder Keolis maakt definitief geen aanspraak meer op het busvervoer in de regio IJssel-Vecht. Het van oorsprong Franse bedrijf fraudeerde tijdens de aanbesteding voor het busvervoer op de Veluwe -Syntus Gelderland- en Overijssel en krijgt geen tweede kans. Wel doet het bedrijf vanaf december dienst als noodverband.

Keolis maakte in het geheim een afspraak met een Chinese busbouwer, voordat het bedrijf de aanbesteding ter waarde van 900 miljoen euro deed. In die clausules stond volgens onderzoeksplatform Follow the Money dat de busbouwer geen boete of rechtszaak kon krijgen, wanneer het de elektrische bussen niet op tijd leverde. De provincie Gelderland rekende Keolis dat zwaar aan en sprak van verstrekking van onjuiste informatie.

Noodmaatregelen
Keolis, moederbedrijf van Syntus, verdwijnt niet direct uit het straatbeeld. De bedoeling is dat het bedrijf vanaf december de zogenaamde noodconcessie op zich neemt. “De reiziger staat voor de provincies voorop en moet erop kunnen rekenen dat de bus blijft rijden”, legt de provincie Gelderland uit. “Daarom werken we hard aan noodmaatregelen om het busvervoer vanaf december 2020 door te laten doorgaan.┬áZo voorkomen we ook kapitaalvernietiging en gaan we zorgvuldig om met publiek geld.”

Nieuwe aanbesteding
De provincie Gelderland laat weten dat de concessie opnieuw aanbesteed wordt. Dat betekent dat andere partijen nogmaals een poging mogen doen het openbaar vervoer in de regio IJssel-Vecht op zich te nemen. Dat traject start naar verwachting in 2022. Tot die tijd mag Keolis, als het bedrijf dat wil tenminste, de noodconcessie op zich nemen.

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in