Na de zomervakantie zijn de erfgoedlessen in de Dijkpoort weer gestart. Alle leerlingen van groep 1 en 2 van de Hattemse basisscholen krijgen een unieke les op deze bijzondere locatie, waarbij ze het erfgoed van hun stad niet alleen leren kennen, maar écht ervaren. De Sint Andreasschool was de eerste in de reeks van dit nieuwe schooljaar.
Tijdens de les ontdekken de kinderen dat de Dijkpoort vroeger een belangrijke rol speelde in de verdediging van Hattem. Ze zien de schietgaten waar ridders ooit stonden, horen verhalen over het leven in de middeleeuwen en mogen boven in de toren een echt ridderharnas passen — mét foto als aandenken.
Een speciaal onderdeel van de les is het voorlezen van het verhaal van Kito de Dijkpoortkat. In de bovenkamer van de toren komt Kito tot leven.
Geschiedenis als onderdeel eigen DNA
Edith de Jong, initiatiefnemer en begeleider: ‘Beneden, aan de lange tafels, verbeelden de leerlingen hun eigen ervaring door te tekenen. Ze tekenen zichzelf in de Dijkpoort — niet met de nadruk op goed of fout, maar met aandacht voor goed kijken, eigen interpretatie en creativiteit. Het gaat om wat ze zelf zien en beleven.
Door deze lessen wordt geschiedenis tastbaar. Leerlingen voelen de stenen, horen de verhalen en geven het erfgoed vorm met hun eigen handen. De Dijkpoort wordt niet zomaar een oud gebouw, maar een plek die bij hen gaat horen. Een stukje Hattem dat onderdeel wordt van hun eigen verhaal — van hun DNA.
Deze ervaring nemen de kinderen de rest van hun leven mee. Het zorgt voor een gevoel van verbondenheid met en worteling in Hattem. Ze leren niet alleen over het verleden, maar worden er zelf onderdeel van.’
Deze les maakt deel uit van de leerlijn erfgoedonderwijs in Hattem, waarin op verschillende momenten in hun schooltijd aandacht is voor lokale geschiedenis, cultuur en identiteit. De Jong is tevens als ‘Vrouwe van de Dijkpoort’ beheerder van de Dijkpoort.