Home Ondernemend Negeer dat tikkende geluid in je wiel niet: een defect wiellager kan leiden tot een ongeluk op de weg in Hattem

Negeer dat tikkende geluid in je wiel niet: een defect wiellager kan leiden tot een ongeluk op de weg in Hattem

0
Negeer dat tikkende geluid in je wiel niet: een defect wiellager kan leiden tot een ongeluk op de weg in Hattem
Partnerbijdrage Dit is een commerciële partnerbijdrage

Een licht tikkend of brommend geluid tijdens het rijden lijkt misschien onschuldig, maar kan een teken zijn van een serieus probleem: een versleten of beschadigd wiellager. Vooral op hoge snelheden of bij het nemen van bochten kan dit defect gevaarlijk worden. En wie in Hattem of omgeving regelmatig de weg opgaat, doet er goed aan dit geluid serieus te nemen.

Wat is een wiellager precies?
Citaat AUTODOC: Een wiellager is een essentieel onderdeel van de wielassemblage, dat het wiel met de as verbindt. Het is een set stalen kogels (kogellagers) of conische elementen (kegelrollagers) die worden samengehouden door een metalen ring. Deze stellen het wiel in staat soepel te draaien met een minimum aan wrijving. Deze veiligheidsrelevante componenten zijn ontworpen om het hoofd te bieden aan radiale en axiale belastingen, veroorzaakt door zwaartekracht, versnelling en aan krachten die ontstaan bij het remmen of de bocht nemen.

Gevaar van te laat opgemerkte schade
Volgens een AUTODOC expert worden defecte wiellagers vaak te laat opgemerkt. Veel automobilisten wennen aan het geluid en stellen een controle uit. Maar de schade aan een wiellager kan snel verergeren. Uiteindelijk kan dit leiden tot het vastlopen van het wiel, wat het risico op een ongeval fors vergroot. Het gaat niet om een klein ongemak, maar om een cruciale component in het veilig functioneren van je voertuig.

Hoe herken je een defect wiellager?
Een defect wiellager laat zich vaak opmerken door een tikkend of brommend geluid tijdens het rijden. Vooral bij het versnellen of wanneer je een bocht neemt, is dat geluid het duidelijkst hoorbaar. Daarnaast kan het stuur beginnen te trillen en voelt het soms alsof je auto lichtjes slingert. Andere signalen zijn overmatige speling in het wiel, ongelijke slijtage van de banden en storingsmeldingen van het ABS-systeem.

Slijtage komt vaker voor dan je denkt
Dat zijn geen symptomen die je moet negeren. Zeker niet als je bedenkt dat uit een recent RDW-rapport blijkt dat het aantal meldingen van wiellagerproblemen in Nederland met 12 procent is toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. In regio’s met veel korte ritten, verkeersdrempels en klinkerwegen, zoals Hattem, ligt de gemiddelde slijtage zelfs nog hoger. Dat komt doordat het onderstel van voertuigen daar continu wordt belast, wat slijtage aan lagers versnelt.

Specifieke aandacht voor Toyota Yaris
Voor sommige modellen, zoals de Toyota Yaris, is extra aandacht vereist. Met name het achterste wiellager van de Toyota Yaris kan na verloop van tijd problemen gaan veroorzaken. Vooral bij modellen die ouder zijn dan tien jaar is het raadzaam om dit onderdeel regelmatig te controleren. Het is verstandig om dit onderdeel minstens om de 100.000 kilometer te controleren, of eerder als u ongebruikelijke gedragingen van de auto opmerkt. Bijvoorbeeld trillingen tijdens het rijden of een terugkerend vreemd geluid.

Hattem stelt je auto op de proef
In Hattem, met zijn mix van stadse straten en landelijke wegen, krijgen wiellagers het zwaar te verduren. Door herhaaldelijk optrekken, afremmen en het constante contact met wisselend wegdek, ontstaan er krachten die de lagers tot het uiterste belasten. Daardoor kunnen scheurtjes en metaalmoeheid ontstaan, en als dat niet tijdig wordt gesignaleerd, loopt de schade snel op. Wie met een versleten wiellager blijft doorrijden, riskeert niet alleen dure reparaties maar ook gevaarlijke situaties op de weg. Denk aan vastlopende wielen, het losraken van het wiel of zelfs uitval van rem- en ABS-systemen.

Vervanging is voordeliger dan uitstel
Hoewel de vervanging van een wiellager relatief betaalbaar is, kunnen de gevolgen van uitstel oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro’s aan schade. Bovendien verhoogt het de kans dat je auto bij de APK wordt afgekeurd. De Duitse keuringsinstantie TÜV stelt dat defecten aan het onderstel, waaronder wiellagers, goed zijn voor zo’n zeven procent van de afkeurpunten in Nederland. Dat is niet iets om licht op te vatten.

Wat kun je zelf doen bij twijfel?
Wat kun je dan het beste doen als je vermoedt dat je wiellager niet meer in topconditie is? Laat je wielophanging controleren bij twijfel, luister goed naar nieuwe geluiden die tijdens het rijden ontstaan, en zorg dat je tijdig onderdelen vervangt. Bijvoorbeeld het achterste wiellager voor een Toyota Yaris. Vraag bij je garage specifiek om aandacht voor speling en sporen van metaalmoeheid rond de lagerbehuizing. Controleer ook of je banden ongelijk slijten, want dat kan een verborgen teken van lagerproblemen zijn. Benieuwd naar de andere symptomen?

Een kleine ingreep vandaag kan morgen een ernstig ongeluk voorkomen. Zeker op de provinciale wegen rondom Hattem, waar hoge snelheden worden afgewisseld met scherpe bochten en plotseling remmen, is het cruciaal dat je wielophanging perfect in orde is. Wie alert is op signalen van slijtage en regelmatig onderhoud pleegt, houdt niet alleen zijn auto veilig, maar ook zichzelf en anderen op de weg.

Laat dat tikkende geluid dus niet zomaar voorbijgaan. Neem het serieus, laat je auto controleren en onderneem actie als het nodig is. Veilig rijden begint bij de kleinste details en een gezond wiellager is daar één van. Hou het in de gaten en als je merkt dat iets afwijkt of anders is dan anders, grijp dan gelijk in. Beter te vroeg dan te laat!

Partnerbijdrage Dit was een commerciële partnerbijdrage