Groep 8 Jan Jaspersschool: ‘Jammer om te gaan. Deze school is heel veel van je leven.’

Dit interview is er een uit de serie Groep 8, hoe gaat het met ze? RTV Hattem interviewde achtste groepers in oktober en nu in juni weer. Dit is de klas van meester Benjamin Pals: groep 8 van de Jan Jaspersschool: Floor, Abel, Thobias, Jeavy, Nynke, Jet, Joëlle en Lynn.
Groep acht is geen gewone groep. Ze weten dat ze voor het laatst op school zijn en dat na de zomer alles anders is. Een inkijkje in de jeugd van Hattem.

Hoe was jullie jaar?
’Het was heel leuk. De musical komt er aan, we hebben kamp gehad, naar het strand geweest van Schiermonnikoog, en de eindtoets gedaan.’
‘Het is leuk dat we hier alles kennen, het is super vertrouwd.’

Het is een feesttijd voor de schoolverlaters. De eindtoets is gemaakt en de nieuwe school is gekozen. Nu is het elke dag oefenen voor de musical De leukste musical ever…Sommigen maken het decor en er worden nieuwe dansjes bedacht. 

Om de rollen te kunnen verdelen is er auditie gedaan. Iedereen wilde de hoofdrol ‘omdat je dan lang op het podium mag staan’. Schroom is er dus niet, maar… een hoofdrol is niet een-op-een-hetzelfde als solo zingen… Brrrr… ‘Ik heb gelukkig geen solo…’

Op 7 juli komen de opa’s en oma’s en oud-leerlingen kijken en 8 juli treedt de klas op voor de hele school en voor de ouders.
Daarvoor heeft de klas op 4 juli het schoolfeest Het leukste festival ever…, georganiseerd door de ouders.

De kauwgum-toets
De eindtoets waar ze in oktober zo tegenop zagen, ging wel goed maar ook weer niet… Gelukkig kon je niet in niveau zakken, maar wel opstijgen, al maakte dat voor de schoolkeuze niet meer uit.
‘Van meester Benjamin kregen we kauwgum.’ ‘Dan kun je je beter concentreren.’
‘We waren alleen maar met met kauwgum bezig’, zei er een stoer. 

‘De middelbare’
De nieuwe school kiezen vonden de kinderen in oktober ‘een dingetje’. Ze hadden echt geen idee. Hoe is het ze gelukt om hun nieuwe school te kiezen?
Ze hebben veel op andere scholen gekeken, zo blijkt. Er kwam een leerling van de nieuwe school JenaXL langs en daarnaast werden de voor- en nadelen op een briefje geschreven.

‘Ik twijfelde bij een school… het was wel mooi, maar mijn ouders zeiden: “Het is belangrijk dat je het gevoel krijgt, dit is mijn school…” Ik ga nu naar een andere school.’
‘Mijn broer en zus zitten op een andere school. Ik wilde iets nieuws ontdekken en mijn beste vriend zit ook op die school…’

‘Ik dacht eerst Greijdanus, maar vond ik het gebouw toch wat oud… Toen JenaXL, vond ik leuk. En toen weer naar de eerste gegaan en dat vond ik wel leuk en mijn vriend ging ook.’
Er werd ook getwijfeld tussen op tijd op de fiets en dan naar je favoriete school of niet en dan je grote wens laten varen, tussen meer met je handen werken of niet…

Niet iedereen treft straks bekende gezichten aan. ‘We gaan met z’n vijven naar dezelfde school, maar we hebben allemaal een ander niveau.’
‘Ik vind het wel fijn, nieuwe vrienden maken.’

Opnieuw beginnen
In oktober was de ‘middelbare’ nog een hele grote school waar populaire en niet-populaire kinderen rond zouden lopen, en de twijfel of je nieuwe vrienden wel échte vrienden zouden zijn. Dat waren de beren van toen met angst voor het onbekende. ‘Het valt me mee… ik ken al vier meiden…’ ‘Sowieso weet ik nu wie er komt dan maakt dat populair-zijn niet meer zo uit.’ ‘Ik heb er wel zin in om de kinderen te leren kennen.’ ‘Het maakt me niet uit, ik ben gewoon nieuwsgierig.’

Een nieuwe school biedt ook een herkansing: ‘Stel, je hebt iets doms gedaan en alle kinderen van nu weten dat. Stel… de kinderen daar weten het niet. Het is een beter begin.’
‘Iedereen vind het spannend, iedereen begint opnieuw.’

Ook de opmerking aan het begin van het jaar – ‘Ik heb geen zin in die zware tassen. Ik zag laatst tieners over de IJsselbrug fietsen. Ze keken zo ongelukkig – wordt gerelativeerd. ‘Zware tassen? Nee, alles staat op de laptop.’ ‘En bij ons veel op de i-pad.’

Wat vinden jullie ervan om van deze school af te gaan?
‘Ik ben blij dat die waardeloze regels er dan niet meer zijn’, zegt er een optimistisch. Hij wordt direct door een ander wakkergeschud: ‘De andere school heeft ook regels!’
‘Wat ik niet ga missen is nablijven…’

‘Het is wel jammer om te gaan. Deze school is heel veel van je leven.’
‘Voor je het weet ben je hier weg en begin je opnieuw. Nu ben je twaalf en dan lijkt het of je weer vier bent, omdat je weer begint.’

Wat wil je tot slot tegen meester Benjamin zeggen?
‘Dat hij heeft goed uitgelegd, een goede meester was. Hij heeft veel voor ons gedaan.’
‘Dat hij het kamp leuk heeft gemaakt en dat hij de musical goed doet. Hij regisseert goed.’
‘Hij is super grappig. We hebben altijd juffen gehad en de jongens waren er klaar mee. “Mannen”, zegt hij dan en dan zijn de jongens stil.’
‘Hij heeft het goed gedaan. Hij legt goed uit.’
‘Hij luistert goed.’
‘Het is ook vaak gezellig. Hij maakt grapjes en we doen vaak leuke dingen.’
‘Tussendoor zegt hij soms plotseling leuke dingetjes.’
‘Hij is nieuwsgierig.’
‘Dankjewel voor dit laatste schooljaar.’

Dagelijks nieuws in de mailbox
HattemNieuws brengt het nieuws naar u toe!
Ontvang nieuws en achtergronden in uw mailbox!

 

 

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in