Vrijdag 6 juni werd in het Voerman Stadsmuseum Hattem de nieuwe expositie Voerman verwondert geopend. Directeur van het Voerman Stadsmuseum Hattem, Merijn de Leur-van Duyn zei onder andere in haar welkomstwoord: ‘Het bijzondere van Voerman verwondert is dat het Voerman in een ander licht zet. We kennen hem als de IJsselschilder. Hij was meer. Niet alleen een veelzijdig kunstenaar, hij was ook eigenzinnig. Temidden van zijn tijdgenoten bewandelde hij zijn eigen weg, wat hem ook zo bijzonder maakt.
Het bijzondere van deze tentoonstelling is ook, dat we veel in bruikleen hebben gekregen, van museum de Fundatie uit Zwolle, maar ook van particuliere verzamelaars. Daardoor kunnen we werken laten zien die anders niet getoond kunnen worden.’
Dat geldt ook voor de vele werken uit depot. Ze moesten gerestaureerd worden en dat kon dankzij financiering door de Vrienden van Voerman. Ook de vele vrijwilligers kregen van de directeur alle credits voor de sfeervolle tentoonstelling.
Onderzoekende experimenteerder
Linda Pilal-Trip, voormalig conservator van het Voerman Stads Museum, nu directeur van het Museum Heerenveen, begon haar bijdrage met een waarschuwing. Voor haar is deze tentoonstelling een ontzettend warm weerzien met Voerman, zodanig dat ze wel eens te lang van stof kon worden. Ze had zichzelf beperkt tot een A4, omdat ‘de bezoeker anders drie uur moet luisteren naar een lezing.’ Vervolgens schetste ze bevlogen het bijzondere van de tentoonstelling. ‘We kennen Voerman van de dramatische IJsselluchten en zijn kleurgebruik. Deze tentoonstelling gaat verder. Hij is meer een onderzoeker die experimenteert. Hij ontwikkelt technieken en beeldlagen. Daarom is deze tentoonstelling zo vernieuwend.’
Lichtheid
‘Voerman kan ons blijven verwonderen. Hij kiest elke keer een eigen pad. Hij is net
anders dan zijn tijdgenoten. Hij kiest zijwegen, kronkelweggetjes en soms een korte route. Zijn zoektocht zien we in deze tentoonstelling. Deze tentoonstelling plaatst technieken en onderwerpen tegenover elkaar.
Het wordt niet strak chronologisch gepresenteerd. Voerman dateerde veel werken niet en ook daardoor kon de tentoonstelling anders ingericht worden.’
‘Toen Voerman in Hattem kwam, heeft hij een afslag genomen die we niet vaak zien. Hij probeert zijn kennis van materialen en wetenschappelijke kennis te combineren waardoor hij impressionisme en romantiek kon benaderen. Dat was niet eerder gebeurd.
Hij doet studies naar materialen. Zijn lichtheid met aquarellen past hij ook toe op olieverfschilderijen waardoor er impressionistische werken ontstaan. Het worden hele lichte werken waar je bijna een zonnebril bij nodig hebt.’
Dwalen
Pilal-Trip is ook bestuurslid van het museum en met die pet op bedankte ze De Leur-van Duyn en haar staf ‘voor de fantastische tentoonstelling’. De tweede van de onlangs aangestelde directeur.
‘Samen met jouw staf heb je dit in een korte tijd gerealiseerd. Deze tentoonstelling is van zo’n hoge kwaliteit. Hij laat ook zien dat je met een kleine staf maar met een betrokken Hattem en anderen een geweldige tentoonstelling kan neerzetten.’
Ze opende de tentoonstelling en nodigde de vele aanwezigen uit met ‘Laat u verwonderen. Wij kunnen nu dwalen in zijn werk. Kijk naar zijn penseelstreken en volg ze.’
De Leur-van Duyn bedankte de voormalige conservator als ‘de reddende engel’. Zij moest namelijk onverwachts de zieke Sanne van de Kraats, conservator van Museum De Fundatie in Zwolle, vervangen. Dat deed ze met verve.
Kunstig ingelijst
Bij het weggaan stuitten we op nog een enthousiaste spreker, Henk Groote. Om hem heen stonden bezoekers die keken naar de ingelijste werken van zijn hand en luisterden hoe hij de werken had bestudeerd om ze vervolgens in te lijsten. Groote is zelf ook kunstenaar. Iemand met een geoefend oog. Maar door zijn verhaal heen klonk meer. Hij had de werken ingelijst met respect en bewondering voor wat een collega ooit heeft gemaakt.
Reportage
Cameraman Henk Tabois maakte de volgende reportage.
Met de nieuwsmail HattemNieuws ontvangt u het laatste nieuws in de mailbox.