Lelystad Airport opnieuw op tafel, ondanks structurele gebreken

‘Minister Madlener probeert opening Lelystad Airport door te drukken – ambtenaren en experts luiden alarmbel.’ Dit schrijft de organisatie Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) in haar persbericht op 22 mei. ‘In een nieuwe poging wil minister Madlener, samen met de luchtvaartsector, Lelystad Airport openstellen voor vakantievluchten. Dit terwijl overheidsadviezen, juridische analyses en milieuwetgeving grote bezwaren aangeven.’

Op 23 mei werd bekend dat Lelystad Airport gebruikt gaat worden door Defensie voor de F35’s. Defensie heeft verschillende uitbreidingsplannen voor de Veluwe als onderdeel van het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Vanwege de komst van deze gevechtsvliegtuigen kan het zijn dat er ook vakantievluchten vanaf Lelystad Airport zullen gaan plaatsvinden. Dit was voor de Provincie Gelderland een eis om in te kunnen stemmen met de komst van de gevechtsvliegtuigen.

Problemen
SATL heeft de voor haar belangrijkste problemen op een rij gezet:

Geen verkeersverdelingsregel (VVR)
Noodzakelijke regeling om vluchten van Schiphol te verplaatsen is vervallen en juridisch vrijwel onmogelijk opnieuw in te voeren.

Verouderde milieueffectrapportage (MER)
Rapport uit 2018 is onbruikbaar: brondata zijn zoek, uitgangspunten zijn juridisch achterhaald. Nieuwe MER vereist, wat jaren kan duren.

Ontbrekende natuurvergunning
Nog steeds geen vergunning, ondanks aanvraag uit 2020. Stikstofruimte en recente rechtspraak maken een vergunning zeer onzeker.

Luchtruim te vol, geen veiligheidsanalyse
Lelystad ligt te dicht bij Schiphol. Oplossing voor laagvliegroutes ontbreekt. Een verplichte onafhankelijke veiligheidsanalyse is nooit uitgevoerd.

Geen deugdelijke MKBA
Geen volwaardige maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA), enkel oude en rooskleurige quickscans. Wettelijk verplichte MKBA ontbreekt.

Salamitactiek vergunningen
Vergunningen worden opgeknipt om opening stap voor stap te realiseren – een aanpak die strijdig is met Europese regels.

SATL luidt de noodklok: de juridische en ecologische basis ontbreekt volledig, het maatschappelijk draagvlak is minimaal en het luchtvaartdossier mist transparantie.

Het persbericht Lelystad Airport is hier na te lezen.

Meer info: www.satl-lelystad.nl

Over SATL
SATL verenigt actiegroepen van bezorgde burgers in hun strijd tegen de schadelijke laagvliegroutes over grote delen van Nederland. SATL is een burgerbeweging en de mensen betrokken bij SATL beschikken over grote expertise op het vlak van de luchtvaart, geluid, stikstof, natuurbescherming en bestuursrecht. Ook wordt nauw samengewerkt met diverse experts. SATL is politiek neutraal en ongebonden, zo staat te lezen op de website van SATL.

 

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in