‘Hattem loopt vast door sluipverkeer A28’ – HattemCentraal uit zorgen over bereikbaarheid ziekenhuis en hulpdiensten

‘Hattem heeft steeds vaker te maken met ernstige verkeersproblemen als gevolg van sluipverkeer vanaf de A28 bij knooppunt Hattemerbroek. De toenemende verkeersdruk leidt tot vertragingen in en rondom de stad, met als zorgwekkend gevolg dat inwoners bijvoorbeeld het ziekenhuis in Zwolle soms niet tijdig kunnen bereiken. Ook de aanrijdtijden van hulpdiensten komen in het gedrang’, aldus het betoog van HattemCentraal tijdens de raadsvergadering op maandag 14 april.

Fractievoorzitter Gina Guldenaar herinnerde het college eraan dat de provincie Gelderland al in 2004 in haar Verkeer- en Vervoersplan erkende dat de A28 ter hoogte van Hattemerbroek een knelpunt is. ‘Rijkswaterstaat werd toen al geadviseerd om maatregelen te nemen ter verbetering van de doorstroming’, aldus Guldenaar. ‘We zijn inmiddels meer dan elf jaar verder, maar Hattem raakt steeds verder verstopt. De gevolgen zijn ernstig, met name voor de bereikbaarheid van cruciale voorzieningen zoals het ziekenhuis in Zwolle en voor de aanrijroutes van hulpdiensten.’
HattemCentraal vroeg het college concreet of zij inzicht hebben in welke maatregelen er sinds 2004 daadwerkelijk zijn genomen en waarom daar tot op heden in de praktijk weinig van te merken is.

Sluipverkeer Hattem
Wethouder Koen Castelein verwees in zijn antwoord naar de provincie, met de mededeling dat het onderwerp buiten haar directe bevoegdheid valt en ‘binnen de corridor A28 zijn er veel aanpakken geweest. We kijken of we het OV hoogwaardiger kunnen krijgen, lees trein,  en of we het voor de fiets aantrekkelijker kunnen maken. Er zit niet meer ruimte in de infrastructuur en de druk op de A28 en alle knooppunten neemt wel toe.’ De wethouder noemde ook de spitssprinter die onlangs is gaan rijden als voorbeeld van nieuwe maatregel. ‘Concreet op de uitvoering verwijs ik mevrouw Guldenaar naar de provincie om te vragen wat sinds 2004 de uitvoering is geweest.’

De suggestie van de wethouder dat HattemCentraal zelf contact kon opnemen met de provincie, werd direct van de hand gewezen. ‘Het is de verantwoordelijkheid van Hattem om iets te gaan doen aan het sluipverkeer en het plaatsen van borden daartegen.’ Guldenaar betoogde dat het niet gaat om het bestrijden van files, maar het gaat om het dichtslibben van Hattem. ‘Slecht voor de gezondheid en de veiligheid van de kinderen.’
HattemCentraal riep het college op om alsnog stevig in gesprek te gaan en de provincie te bevragen op wat ze sinds 2004 heeft gedaan.

Volgens de wethouder is er al veel gedaan en ‘mobiliteit is iets van de provincie en Rijkswaterstaat.’

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in