Oude Kerkweg op de schop, maar hoe?

Bewoners en belangenorganisaties bogen zich dinsdag 22 oktober over kaarten van de Hattemse Oude Kerkweg. De gemeente presenteerde drie scenario’s voor de herziening van het wegdek dat aan vernieuwing toe is.

Drie varianten
Er zitten ongeveer dertig mensen in het zaaltje van de Jan Jasperschool. Na een korte inleiding door de projectmanager, volgt een uiteenzetting van de drie mogelijke manieren waarop de straat kan worden aangepakt: alleen onderhoud, onderhoud plus een vrijliggend fietspad of omvorming tot een fietsstraat, waarbij auto’s te gast zijn op de verbinding.

Te weinig fietsers
Uit de reacties blijkt dat men niet veel voelt voor een fietsstraat of een vrijliggend fietspad. In de praktijk wordt deze straat vooral door ‘ ‘knooppuntfietsers’ gebruikt. Ze vormt geen serieuze verbinding voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer of scholieren, wat ook blijkt uit de eerder gepresenteerde verkeerstellingen.

Wandelaars en hardrijders
Andere deelnemers vroegen aandacht voor wandelaars. Vooral ’s avonds ontstaan er nogal eens onveilige situaties. Ook wordt aandacht gevraagd voor de situatie op het eerste deel van de straat, waar volgens sommige aanwonenden vooral door andere aanwonenden de dertig kilometer per uur ruimschoots overschreden wordt. Een deelnemer maakt van de gelegenheid gebruik, loopt naar voren en roept de aanwzigen op om niet meer hard te rijden in dit kinderrijke stukje van de straat.

Het vervolg
Na de presentatie en de bespreking van de plannen kunnen de aanwezigen hun opvattingen noteren op een uitgereikt formulier. Met het gegeven commentaar gaat de projectgroep aan de slag met een eerste ontwerp. Hoe dat er uit komt te zien, kan worden gevolgd en becommentarieerd via SamenHattem. In 2025 moeten de werkzaamheden starten. Als we ons niet vergissen, voelen de aanwonenden vooral voor een variant waarin vooral onderhoud wordt gepleegd.

HattemNieuws
Ontvang nieuws uit Hattem voortaan in uw mailbox!

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in