Groep 8 Jan Jasperschool: ‘Vinden ze me straks wel aardig?’

Vrijdagmorgen 18 oktober zit een groepje 8e groepers van de Jan Jasperschool keurig rond de tafel in de lerarenkamer (ook al werken de wieltjes onder de stoelen niet mee). ‘Worden we echt geïnterviewd?’ Dat is veel spannender dan de rekenles die eigenlijk op het programma staat. Floor, Abel, Thobias, Jeavy, Nynke, Jet, Lynn en Joëlle worden inderdaad echt geïnterviewd.

Dit interview is er een uit de serie Groep 8, hoe gaat het met ze? RTV Hattem interviewt achtste groepers nu en in mei/juni, en meester Benjamin als leerkracht van groep 8 van de Jan Jasperschool.
Groep acht is geen gewone groep. Ze weten dat ze voor het laatst op school zijn en dat na de zomer alles anders zal zijn. Een inkijkje in de jeugd van Hattem en in het werk van de meester.

Wat vind je ervan dat je in groep 8 zit?
‘Leuk, leuk, leuk…’ Iedereen vindt het leuk. De musical en het kamp, daar kijken ze naar uit, de meesten hebben iets minder zin in ‘de middelbare’. 

Eerst maar het nu. Is het anders? Het blijkt dat bijna de hele groep de leerstof lastiger vindt. Het is moeilijker, maar ook meer uitdaging. In groep zeven was iemand met tien minuten klaar, ‘nu is toch echt anders’. Voor een van de kinderen was het ‘bam, in een keer anders werken. Ik heb niet zo’n goede concentratie. Het is druk. Het was ineens heel moeilijk werken.’ 

Nadenkers
Ze vinden zichzelf als groep leuker geworden. ‘Je komt dichterbij elkaar, we spelen veel met elkaar, we zijn eindelijk goed met elkaar.’ ‘We zijn een hele drukke klas…’ ‘We zijn naar elkaar toegegroeid.’ En wijze woorden van een ander: ‘Je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn, maar je hebt wel connectie.’

Joh, jullie hebben hier eerder over nagedacht?!
‘Nee…’
Echt niet?
‘Het is gewoon zo.’

Dat ze de oudsten van de school zijn geeft een beetje een raar gevoel na jaren aankijken tegen de vorige 8e groepers. ‘Oh, nu zijn we het zelf. Een beetje apart.’
‘Na zes weken vakantie zag je elkaar eindelijk weer, het was meteen gezellig, maar je hebt ook meer verantwoordelijkheid.’
Het afscheidnemen is ineens heel dichtbij. De druk van de andere school is al voelbaar. ‘Je bent helemaal gewend en vertrouwd (vroeger was je nog wel eens bang voor de juffen) en dan moet je straks weg. Nu zijn we de oudsten, maar over een jaar zijn wij de jongsten.’ ‘Dan zit je weer in groep 1.’

‘de middelbare’
De nieuwe school kiezen? Een dingetje… ‘Ik heb echt geen idee.’ De ‘middelbare’ wordt verteld als een hele grote school met angst om te verdwalen, ‘waar alle kinderen er hetzelfde uitzien, iedereen op de telefoon. Het lijkt me leuk dat je de bel hoort en dat je naar een andere klas moet.’
‘Er zijn populaire kinderen en niet-populairen. Er zijn kinderen die erin meegaan.’
Dat is hier niet zo, jij hoort erbij en jij niet? ‘Nee, hier zijn we allemaal gelijk.’
Hoe weet je dat het daar wel is? ‘Dat zie je op films en lees je in boeken.’
‘Je kijkt anders naar andere mensen want je wilt er graag bijhoren. Er is dan bijvoorbeeld een meidengroep en daar wil je bijhoren en dan ga je dat proberen en dan gaat de hele school hetzelfde doen. Het haar gaat anders zitten en je kleding pas je dan ook maar aan.’ ‘En als je vrienden maakt, weet je niet of het échte vrienden zijn, want ze kunnen ondertussen wel van alles denken.’
Op de middelbare zitten ook stoere kinderen ‘die vapen’… (grinnik grinnik).

‘Ik heb ook geen zin in die zware tassen. Ik zag laatst tieners over de IJsselbrug fietsen. Ze keken zo ongelukkig toen ze naar huis fietsten. En toen moesten ze ook nog huiswerk maken. Ik heb er nu al geen zin meer in.’

‘Je krijgt heel veel pukkels.’

Vinden jullie het jammer om van deze school af te gaan?
Wel en niet, blijkt uit de antwoorden. Dat ze hun vrienden moeten achterlaten, is wel de grootste hobbel. ‘Misschien heb je het geluk dat er een paar meegaan, maar hier ben ik al vanaf de  kinderopvang met een paar kinderen. Daar heb je steeds andere klassen en het is maar voor een paar jaar.’ Elkaar leren kennen, ging volgens deze ervaringsdeskundigen een stuk makkelijker dan naar ze verwachten ‘daar’.  Vanaf groep 1 speelden ze met elkaar, maar op de middelbare ‘moet ik vanaf dag 1 wel heel erg veel indruk op mensen maken’. Bovendien is er straks geen speelplein meer, maar moeten ze met elkaar afspreken om elkaar te zien. Nu kennen ze iedereen en weten ze veel van elkaar en ‘dat moet je dan ineens achter je laten.’

Vriendschap
Over hoe je je eruit ziet, dat komt ook hier terug. ‘Ze vinden het misschien een gekke trui en zo… Pas ik er wel bij?’

Vrienden en vriendschap, dat is toch wel wat deze groep het meest bezighoudt. ‘Je moet afscheid nemen van je vrienden, maar je kunt ook nieuwe vrienden maken.’
Moet je afscheidnemen?
(stilte) ‘Nee, je kan nog wel afspreken.’

Wat wil je vertellen, wat echt nog niet verteld is.
‘Ik weet eigenlijk helemaal niet wat ik wil worden!’
‘Docenten moet je op hun achternaam noemen, het zijn geen meester en juf meer.’
‘Groep 8 heeft nu heel veel voorrang bij van alles.’
‘Nu heb ik vrienden, straks maak ik ook vrienden en dan denk je dat ze heel leuk zijn maar dan denken ze misschien: ik mag haar niet, dat je niet zeker weet of het echte vrienden zijn.’
‘Straks heb ik kleedgeld en verantwoordelijkheid en moet ik echt nadenken over wat ik koop, dat je echt over meer dingen gaat nadenken.’

HattemNieuws, van de redactie
Ontvang nieuws uit Hattem (politiek, sport, kunst en cultuur, samenleving en human-interest) voortaan in uw mailbox!

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in