Leden van Kunstgilde Hattem verzorgen sinds jaar en dag exposities in het voorportaal van Stadhuis Hattem. In oktober en november is het werk van Inge in ’t Hout daar te zien. De expo is van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren te bezoeken. Deze aankondiging op Facebook maakte de nieuwsredactie nieuwsgierig. We nodigden de kunstenaar uit om meer over haar werk en zichzelf te vertellen:
‘Het is een mooie combi van werken uit mijn series Globalization, X marks the spot met reliëftegels van de plattegrond van Hattem én mijn meest recente serie On the Edge.’
‘Voor deze expositie heb ik gekozen voor een eenheid in sfeer met de ‘kleur’ wit in de hoofdrol. De werken uit verschillende series trekken de aandacht van de bezoekers van het stadhuis, maar ze worden niet afgeleid van hetgeen waarvoor ze komen. Een adempauze voordat ze acte de présence moeten geven.’
‘De kijker is vrij om mijn werk te interpreteren, maar ik begrijp ook dat men bij mijn relatief abstracte werk uitleg wenst. Bijvoorbeeld met mijn serie Globalization, waarvan twee werken op de muur in het voorportaal hangen, toon ik de mensheid als collectief. Middels overlappende cirkels en plattegronden toon ik dat we ondanks dat we in onze eigen wereldjes leven met elkaar verbonden zijn.’
‘Met mijn meest recente serie On te Edge, die verspreid ligt in de vitrines van het voorportaal, toon ik de breekbare balans in het leven. Een evenwicht die door persoonlijke of externe omstandigheden plots verstoort kan raken. Het hervinden van deze balans is een kunst op zich.’
Hoe is jouw handtekening in deze werken te zien, wat maakt dat ze typische In ’t Hout-werken zijn?
‘Kenmerkend voor mijn werk is het grafisch karakter. Om dit te bereiken pas ik niet-alledaagse druktechnieken toe. Daarnaast voel ik mij als beeldend kunstenaar vrij om ook andere technieken te gebruiken, zoals ook in deze expositie te zien is. Ik zoek namelijk de techniek die ik passend vind bij het onderwerp. Ook hergebruik van materiaal is mij niet vreemd. De gebruikte ondergronden variëren dan ook, van touwresten tot oude schilderlappen en van gebruikt hout tot resten laminaatvloerplanken.’
‘Bovenaanzichten, en het lijnenspel dat daardoor ontstaat, intrigeren mij. Met name het ultieme bovenaanzicht, de plattegrond, die dan ook veelvuldig in mijn werk te zien is. De plattegronden in mijn werk zijn altijd van steden waar ik ben geweest. Van de plattegronden maak ik drukplaten om die vervolgens in pure vorm of toegepaste vorm te verwerken, zoals in deze expositie ook is te zien. Ik werk graag thematisch en in kleine series. Meestal vloeit de ene serie voort uit een voorgaande.’
Kun je een korte beschrijving geven van jouw ontwikkeling als kunstenaar?
‘Ondanks dat ik opgeleid ben als schilder, hebben druktechnieken mij altijd aangetrokken en sinds een aantal jaar gebruik ik ook andersoortige technieken, materialen. Ik noem mij dan ook geen schilder of graficus, maar gebruik het veelzijdige beeldend kunstenaar. Het geeft mij de vrijheid om mijn ideeën vorm te geven.
Sinds 2012 ben ik lid van Kunstgilde Hattem. Een kunstenaarscollectief dat haar actieve passie voor kunst deelt. Iedere donderdagavond komen een aantal leden bijeen om samen in een ruimte te werken. Het houdt de inspiratie stromend.’
‘Naast dat ik verbonden ben aan Kunstgilde Hattem, ben ik ook deelnemend kunstenaar en een van de regiobeheerders van het landelijk project Pakje Kunst, waarvan in Zwolle een van de ruim vijftig automaten staat.
Tevens ben ik sinds 2007 de initiator van Kunstfestival Hattem, welke ik jaarlijks in samenwerking met Visit Hattem organiseer.’
Meer informatie
www.ingeinthout-thisway.exto.nl (tevens info over haar workshops)
www.facebook.com/inge.inthout
www.kunstgildehattem.jouwweb.nl
www.pakjekunst.com/zwolle
www.visithattem.nl
HattemNieuws
Ontvang nieuws uit Hattem (politiek, sport, kunst en cultuur, samenleving en human-interest) voortaan in uw mailbox!