Op 19 april opende burgemeester Marleen Sanderse het vernieuwde Anton Pieck Museum. Met een druk op de knop ging de liftdeur open, een aanwinst voor het museum.
Maaike van der Sluis, per 1 april de nieuwe voorzitter van het museum, had bij aanvang een speciaal welkom voor de burgemeester en voor de twee kleinzonen van Anton Pieck. Ook medewerkers van de Efteling, Marius van Dokkum en de zogenaamde bruikleengevers heette ze welkom.
Ceremoniemeester-van-de-middag Margje Fikse (bekend van o.a. van het NPO-programma Op1) ging met de burgemeester en de kleinzonen in gesprek:
Burgemeester, waarom heeft de gemeente ja gezegd tegen financiering?
‘Anton Pieck en Hattem zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo’n vraag is altijd ingewikkeld. Wat is nodig? We wilden het sober en doelmatig houden. Het museum wilden we toegankelijker maken (de lift), maar ook duurzaamheid vonden we belangrijk (o.a. de zonnepanelen). Veertig jaar geleden is het museum hier gestart en sindsdien is het onlosmakelijk met Hattem verbonden. Anton Pieck en Hattem horen bij elkaar.’
Vindt de jeugd dit leuk?
‘We hebben hier een doorlopende leerlijn met vierde en vijfde groepers. Anton Pieck wordt doorgegeven aan de illustratoren van nu en onze jeugd ontdekt dit.’
Kleinzoon Hans zat regelmatig naast zijn grootvader: ‘Hij was een opa die het prachtig vond dat je in zijn atelier kwam. Als kind had ik wel door dat dat allemaal niet gebruikelijk was. Ik zat naast hem op een stoel met papier en dan maar krassen. Jarenlang heb ik goed les van hem gehad, maar de drive zoals hij die had, had ik niet. Hij was altijd bezig met ‘zien’ en wilde dat tekenen. Dag en nacht werkte hij.
De olieverfschilderijen zijn minder bekend, omdat het werk was dat hij aan zichzelf had opgedragen of was opgedragen door mensen in de privé-sfeer.’
Kleinzoon Erik was bij de opening veertig jaar geleden aanwezig en mocht de eerste tien jaar deel uitmaken van het bestuur. ‘Hij zag dat niet zitten, een museum. Een museum terwijl hij nog leefde… Het was een bijzonder bescheiden man. Mijn grootvader dacht dat het wel gauw overging, dit museum, maar we zijn er na veertig jaar nog en we kunnen nog wel veertig jaar mee.’
Marius van Dokkum (op dit moment met een eigen tentoonstelling in het museum aanwezig) prees vooral de techniek en de doorzettingsvermogen van Pieck. ‘Hij trok zich niks van meningen aan. Hij had een heel eigen stijl. De olieverfschilderijen en illustraties zijn gedegen en doorleefd. Alles is met ontzettend veel aandacht gemaakt.
Er zijn tekeningen van schaatsende kinderen. Hij was toen elf. Ik krabbelde op die leeftijd. Hij maakte al stillevens.’
Over Anton Pieck
Anton Pieck is op 19 april 1895 in Den Helder geboren. Al jong werd duidelijk dat tekenen een belangrijke rol in zijn leven zou gaan spelen. Toen hij 6 jaar was kreeg hij zijn eerste tekenles. (Bron: De Efteling)
Pieck werkte aanvankelijk als graficus. Zijn debuut als illustrator maakte hij in 1920, toen hij op verzoek van de Vlaamse auteur Felix Timmermans zijn werk van prenten voorzag.
Zijn illustraties verschenen in jeugdtijdschriften, romans, (kerst-)verhalen, reisverslagen en tal van andere werken. Ook zijn kalenders waren erg geliefd.
Hij maakte ook olieverfschilderijen. Voor veel mensen verrassend om te zien, omdat ze bij Pieck toch eerder denken aan zijn fantasierijke tekeningen en aan De Efteling. Vanaf 1951 heeft Pieck er meer dan dertig jaar aan meegewerkt. De Efteling werd een begrip. Bekende en onbekende sprookjes zijn er vormgegeven met groot raffinement. Meer dan duizend tekeningen en ontwerpen getuigen van een minutieuze voorbereiding.
(Bron: Anton Pieck Museum)
Drie tentoonstellingen
Die her-opening gaat gepaard met drie bijzondere tentoonstellingen. De Olieverven van Pieck laat zien hoe Pieck met olieverf zijn romantische blik op het alledaagse leven kon vastleggen. Er hangen 32 schilderijen, waarvan 16 in eigendom zijn van het museum. De rest is in bruikleen.
De tweede tentoonstelling bevat de ontwerptekeningen voor het sprookje van De Wolf en de Zeven Geitjes dat Pieck vijftig jaar geleden maakte voor de Efteling.
De derde tentoonstelling gaat over de illustraties die illustrator Marius van Dokkum maakte voor een prentenboekenserie.
De Olieverven van Anton Pieck is te zien t/m 5 januari 2025. De andere twee exposities zijn te bezoeken tot 30 maart 2025.
Pieck maakt verleden romantisch
‘Pieck zijn fantasievolle, romantische taferelen uit een verbeeld verleden spreken veel mensen aan,’ zo schrijft het museum op haar site. ‘Taferelen waarin Pieck een eigen wereld schiep: idyllisch en veelal met een fijn gevoel voor humor.’ Zou dat de reden zijn dat Pieck nog steeds zo geliefd is, dat we even terug kunnen naar een verbeeld verleden, romantischer gemaakt dan het ooit was?