Donderdag 9 november ontving het Bakkerijmuseum de Museumkids Award. De prijs werd door Vera Carasso, directeur van de Museumvereniging, uitgereikt tijdens het jaarlijkse Museumcongres in Zwolle. Tijd om de bakkers om een reactie te vragen.
Fred Voskuil, directeur van het museum, vertelt graag: “Het Nederlands Bakkerijmuseum is in 1977 opgericht. We zijn dus aardig op weg naar het 50 jarig bestaan. Destijds is het begonnen als een particulier initiatief van de heer Barendsen. Het behouden van het cultureel erfgoed van de bakkerij was het uitgangspunt in een tijd dat de broodfabrieken en de supermarkten de bakker langzaam verdrongen uit het straatbeeld. In 1995 is het museum een stichting geworden en sinds 2012 is er geen Barendsen meer betrokken bij de organisatie.”
Landelijke waardering
“Het roer is in 2013, met de komst van een nieuwe directie, volledig omgegooid en heeft er een grote reorganisatie plaatsgevonden. Belangrijkste uitgangspunt was daarbij de verzelfstandiging van het museum. Dat de nieuwe koers succesvol bleek te zien is terug te zien in de jaarlijks stijgende bezoekersaantallen.
Hoogtepunten zijn de landelijke waardering en het winnen van belangrijke nationale prijzen. Het museum is vijf jaar op een rij door de leden van de ANWB gekozen tot het beste uitje van Gelderland. Kroon op het werk is de Museumkids Award, de prijs van de Museumvereniging voor het ‘Beste museum voor kinderen in Nederland’.”
Steun Hattemers
“Dieptepunten waren er ook toen na jaren van opbouwen de coronacrisis roet in het eten gooide. In maart 2020 moest het museum zijn deuren verplicht sluiten en mochten er drie jaar lang geen of nauwelijks bezoekers meer ontvangen worden. Alle inkomsten vielen weg en het werden jaren van aanmodderen met telkens weer een nieuwe lockdown vanuit de overheid. Dan is creativiteit gevraagd en zoeken naar oplossingen om het Nederlands Bakkerijmuseum een toekomst te geven. Dat is het moment geweest waarop we ’s nachts zijn gaan werken in de kleine bakkerij van het museum. Daarmee ontsprongen we de dans van de lockdownregels.”
“Met het starten van de actie ‘Bakken voor Behoud’ is begonnen aan het generen van broodnodige extra inkomsten. De actie is omarmd door de Hattemers die brood en banket kwamen kopen om daarmee het museum te steunen. De actie was oorspronkelijk bedoeld voor de coronajaren maar is doorgezet, omdat het museum nu te maken heeft met torenhoge energielasten.”
Sint’s eigen werkkamer
“Dat de bezoekers na de coronajaren massaal het museum weer weten te vinden stemt tot grote dankbaarheid. In september van dit jaar konden we de 50.000 bezoeker al feestelijk verwelkomen.
Het Nederlands Bakkerijmuseum onderscheidt zich door de vele activiteiten die georganiseerd worden voor de jeugd. Op weg naar Sinterklaas, bakken alle kinderen die het museum bezoeken speculaas en voor de kerstvakantie staan de mannetjes van peperkoek op het programma. Op onze website lees je meer over het bezoek van de Sint op 25 november. Hij krijgt dan zelfs een eigen kamer waarin hij iedereen persoonlijk ontvangt!”
“Nu sinds 2019 het Dandelshuis onderdeel is geworden van het Bakkerijmuseum beschikt het museum over een ruim buitenterrein met terras. In het Daendelshuis zijn naast de horeca en een poffertjessalon ook het nieuwe poppentheater ondergebracht. Met dit poppentheater kijkt het museum richting de toekomst als in deze fraaie ruimte in 2024 het verhaal van de bakker aan de allerkleinsten verteld gaat worden.”
Kidsproof
Nog over de Museumkids Award: Na ruim 15.000 museuminspecties door museumkids kregen 77 musea in alle provincies het keurmerk Kidsproof museum. Het Nederlandse Bakkerijmuseum ontving de hoogste score en ging met de Museumkids Award naar huis.