Als het aan de Europese Commissie ligt dan verdwijnen per 2035 alle benzine- en dieselauto’s uit de Europese showrooms. Vanaf dan worden er alleen nog maar elektrische auto’s verkocht. Zelfs de allerkleinste auto’s en de allersnelste sportauto’s worden niet uitgesloten.
De autofabrikanten spelen al in op deze nieuwe ontwikkelingen. De investeringen in nieuwe benzine en dieselauto’s is geminimaliseerd en bij sommige fabrikanten al helemaal gestopt. Bijna alle nieuw aangekondigde auto’s zijn elektrische auto’s.
Door de toegenomen vraag naar elektrische auto’s is er ook een grote toename in de vraag naar grondstoffen die nodig zijn om al deze elektrische auto’s te produceren. Met name de vraag naar grondstoffen voor de accu’s is toegenomen. Dit kan ertoe leiden dat ondanks de toename in de productie van elektrische auto’s de prijzen gaan stijgen.
Het opschalen van de laadinfrastructuur is ook een kritieke succesfactor om de ambities van de Europese Commissie te kunnen halen. De capaciteit van het elektriciteitsnet wordt in veel landen nu al volledig benut. Er moet eerst meer capaciteit komen voordat er weer ruimte is voor groei. Dit geldt niet alleen voor de hoofspanningsnetwerken, maar ook voor de fijnmazige netwerken in de steden.
De laadinfrastructuur is nog wel een uitdaging. In Nederland kan stroombedrijf Tennet nu al geen nieuwe bedrijven meer toelaten op hun net, omdat er te veel stroom wordt gebruikt. Het zijn de groeipijnen die passen bij een ingrijpende energietransitie. Hiervoor zijn flinke investeringen nodig.
Het aantal parkeerplaatsen met een laadpaal in de binnensteden is nu nog heel beperkt. Het wordt een enorme klus om een laadinfrastructuur te bouwen met voldoende capaciteit. Ondanks de goede wil van velen zal het moeilijk zijn om de mensen te vinden die dit kunnen doen. Net als in andere sectoren is er een groot te kort aan mensen.
De Private Lease Elektrische auto zal spoedig de overhand krijgen in het aanbod van leasemaatschappijen. Het is voor hen niet meer aantrekkelijk om te investeren in benzineauto’s met een onzekere restwaarde. Hier komt nog bij dat er zo goed als geen nieuwe benzineauto’s meer geïntroduceerd of vernieuwd worden waarmee ook het aanbod vanuit de fabrikanten snel zal dateren. Nieuwe autonome rij functionaliteiten zullen alleen beschikbaar komen op de nieuwe elektrische modellen.
Bij een elektrische auto is het van belang om in een private lease vergelijker goed te kijken naar de actieradius, de accucapaciteit, het elektriciteitsverbruik en de laadtijd. Ook is niet elke elektrische auto geschikt om een aanhangwagen of caravan te trekken. Typisch variabelen waar je bij een vergelijking van benzineauto’s geen rekening mee hoeft te houden.
Verschillen in de private lease tarieven die op het eerste gezicht niet zo opvallen zitten bijvoorbeeld in de kleurkeuze. Waar bij de ene leverancier de leaseprijs onafhankelijk is van de gekozen kleur, brengt de andere leasemaatschappij soms wel een meerprijs in rekening van 20 euro per maand voor een aansprekende metallic lak. Bij een leaseperiode van 60 maanden betaal je hierdoor opeens 1200 Euro over de gehele leaseperiode.