Hattem doet mee aan onderzoek koopgedrag

De gemeente Hattem doet mee aan een grootschalig onderzoek naar koopgedrag in Oost Nederland. Vorige week zijn diverse huishoudens in Hattem schriftelijk uitgenodigd hieraan mee te doen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd voor meer dan 60 gemeenten door onderzoeksbureau I&O Research. De huishoudens die zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek, zijn willekeurig geselecteerd. Deelnemen kan door online een vragenlijst in te vullen. Inwoners die geen brief krijgen, maar wel graag willen meedoen kunnen de vragenlijst invullen via www.startvragenlijst.nl/koopgedrag.

Koopgedrag verandert
De detailhandel is de afgelopen jaren veranderd. Waar het online winkelen een sterke groei heeft doorgemaakt, is op straat vaker leegstand zichtbaar en veranderen winkels in bijvoorbeeld horeca of woningen. Gemeenten en provincies zetten zich samen met winkeliers in voor aantrekkelijke binnensteden en een compleet winkelaanbod. Om dit zo goed mogelijk te doen, is onderzoek naar koopgedrag van groot belang.

Bron: Koopstromen Onderzoek Oost-Nederland 2015

Internetaankopen
In 2015 is hetzelfde onderzoek ook in Oost-Nederland gehouden. Dat onderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende aankooplocaties.
Uit het onderzoek in 2015 bleek dat 77% van de dagelijkse aankopen in Hattem komt van de eigen inwoners. Als Hattemers buiten de eigen stad dagelijkse boodschappen gaan halen, dat gaat de meeste omzet naar Oldebroek.
Voor de niet dagelijkse boodschappen (bloemen, kleding, schoenen, woninginrichting etc.) krijgen de ondernemers uit Hattem klanten uit de omliggende plaatsen. Het grootste deel 59% zijn aankopen die door Hattemers zelf worden gedaan, maar 41% komt van bewoners uit andere plaatsen. In 2015 was duidelijk te zien dat er een afvloeiing van omzet naar het internet plaatsvindt. Toen gaven de Hattemers ongeveer 3 miljoen euro aan internetaankopen uit.

Ondernemersvereniging HAVO
Deze informatie brengt het functioneren en de aantrekkelijkheid van winkelgebieden in beeld en helpt daarmee gemeenten en provincies bij het versterken en verbeteren van winkelvoorzieningen.
Ook is dit alles belangrijke informatie voor de HAVO bij het maken van beleid en het doorvoeren van eventuele veranderingen om meer consumenten te bereiken en omzet te generen.

Meer informatie
Voor meer informatie over het onderzoek is er de website www.kso2019.nl

1 REACTIE

  1. Ik koop de reclame boodschappen in Hattem de rest allemaal buiten Hattem omdat er in Hattem geen Lidl en Aldi zijn!

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in