In gezinnen die meedoen aan de VoorleesExpress wordt de leesomgeving thuis en de taalontwikkeling van de kinderen verrijkt, zo blijkt uit een studie van de Erasmus Universiteit in opdracht van Stichting Lezen. Ouders gaan naar eigen zeggen vaker voorlezen en de boekenkennis en het verhaalbegrip van kinderen groeien.
Twintig weken lang wekelijks een voorlezer in huis
Bij ouders met een taalachterstand kan de leesopvoeding in de knel komen. Hierdoor lopen hun kinderen het risico om taalproblemen te ontwikkelen. Speciaal voor deze doelgroep is het leesbevorderingsprogramma VoorleesExpress. Bij dit programma worden via vrijwilligers voorlezen en andere taal-activiteiten geïntroduceerd in de gezinnen. De VoorleesExpress bereikt jaarlijks ruim 5.000 gezinnen met kinderen tussen de 2 en 8 jaar.
Ook bij de Bibliotheek Noord-Veluwe helpen tientallen vrijwilligers enthousiast mee om het voorlezen bij “hun” gezinnen te stimuleren. Zowel de kinderen als de voorlezers genieten van het voorlezen. Voorlezer Gerrie vertelt over haar bezoek aan Marinke: “Vandaag een bijzonder rust moment. Marinke drinkt uit een pakje melk en zit heel stil naast mij. Dan lezen we twee boekjes, ze luistert goed, wijst aan, benoemt! Ik ben meer dan tevreden over het voorlezen, in rust naast elkaar, aandacht en concentratie. Top!!!”
Vooruitgang in verhaalbegrip en boekenkennis
De onderzoekers keken naar woordenschat, verhaalbegrip, boekenkennis van het kind, intensiteit van voorlezen door ouders en betrokkenheid bij voorlezen door het kind.
De resultaten wijzen uit dat de VoorleesExpress werkt. De kinderen gaan vooruit in verhaalbegrip en het aantal boeken dat ze kennen. Hun ouders gaan naar eigen zeggen bovendien intensiever voorlezen. De stijgende lijn in de boekenkennis van kinderen en het voorleesgedrag van ouders zet door nadat het programma na twintig wekelijkse bezoeken eindigt.
Zowel nieuwe gezinnen als nieuwe voorlezers kunnen zich aanmelden, via www.bibliotheek-noordveluwe.nl– Educatie – VoorleesExpress