‘We zijn blij om te zien dat steeds meer inwoners gebruik maken van elektrische auto’s. Dit is een belangrijke stap in meer duurzaam vervoer in Hattem. We zien ook een nieuw vraagstuk ontstaan. Wanneer inwoners niet beschikken over een huis met een eigen oprit zijn ze aangewezen op de laadpalen in de openbare ruimte.’ Zo begint de gemeente met haar reactie op de vragen van André Borst, fractievoorzitter van Lijst Borst. Laden op eigen stroom is alleen mogelijk voor mensen met een eigen oprit. Anderen kunnen een aanvraag doen voor een openbare laadpaal.
Borst schreef medio februari: ‘Het liefste willen mensen die geen eigen oprit hebben met eigen oplader en eigen stroom. Als zij geen eigen oplader hebben, is het nu niet toegestaan om eigen stroom te laden door middel van een laadkabel die in een kabelgoot ligt.’
‘In een aantal gemeenten wordt de kabelgoot wel toegestaan en legt de gemeente de kabelgoot zelf aan voor de inwoners, tegen een eigen bijdrage van de betrokken inwoners.’
Mogelijke invoering
De gemeente ziet ook, dat met de groei van elektrische auto’s de vraag naar openbare laadpalen toeneemt. Openbare laadpalen worden geplaatst volgens het vastgestelde beleid en zijn bedoeld voor inwoners zonder eigen oprit. Kabelgoten zijn geen onderdeel van het huidige beleid. Inwoners mogen zelf geen wijzigingen aanbrengen in de openbare ruimte, en aanleg hiervan moet altijd in overleg met de gemeente, zo stelt de gemeente in haar antwoord. Er wordt momenteel overleg gevoerd over de mogelijke invoering van kabelgoten.
Parkeerplaats bezet
Wanneer inwoners aangewezen zijn op laadpalen in de openbare ruimte, zijn ze afhankelijk van mede-auto-eigenaren. De parkeerplaatsen worden ook gebruikt als algemene parkeerplaats, waardoor de eigenaar van een elektrische auto er niet altijd terecht kan.