In Zwolle wilde de gemeenteraad vliegreclame’s en andere producten waar gebruik wordt gemaakt van fossiele brandstoffen op reclamezuilen en in bushokjes verbieden, maar dat bleek juridisch niet haalbaar.
Ook andere steden denken na over het beperken van fossiele reclame. Wageningen ontwikkelt een ‘duurzame reclamecode’ met “in ieder geval uitgangspunten om reclame voor ongezond eten, gokken en fossiele brandstoffen te verminderen en uiteindelijk te weren”.
In Bloemendaal wordt geen reclame meer gemaakt voor vlees, zuivel of fossiel op de borden die om lantaarnpalen staan. In Tilburg heeft GroenLinks een initiatiefvoorstel ingediend voor ‘fossielvrije en vleesloze commerciële buitenreclame’.
Gaat Hattem deze handschoen oppakken, is onze vraag aan de Hattemse politiek.
De meningen zijn verdeeld zo blijkt tijdens een rondje navraag. Teun Juk, CDA, reageert afhoudend: ‘In Hattem is dat op dit moment geen item. We hebben keuzevrijheid in wat we eten en drinken en hoe wij ons vervoeren. Iets anders is dat er landelijke bewustwordingscampagnes zijn over duurzaamheid en gezondheid. Juist dit kan tot gedragsverandering leiden. Ook in Hattem.’
Gina Guldenaar, HattemCentraal, zit ook op dat spoor: ‘Reclame maken is een vorm van (vrije) meningsuiting. Bij wet zijn daar een paar uitzonderingen op. Dat zijn de Tabakswet, waarin staat dat geen reclame voor tabak mag worden gemaakt. In de Alcoholwet staat op welke manier en wanneer reclame mag worden gemaakt voor drank. In de Wet op de kansspelen staat hoe reclame mag worden gemaakt voor online gokken. Een gemeente mag deze verboden niet verder oprekken.’
Symboolpolitiek
Ook Erik Kleinpenning van VVD wijst het idee af: ‘Dit is typisch symboolpolitiek, de wereld wordt er geen haar beter van als we geen reclames meer voor vlees of fossiele brandstoffen gaan maken, het is pure betutteling. Als het juridisch niet haalbaar is in Zwolle, laten we dan geen tijd verspillen om dat hier nogmaals te gaan onderzoeken.
Het weren van fossiele reclames in de openbare ruimte in Hattem gaat de VVD veel te ver. Waar ligt de grens als we dit gaan verbieden en hoe gaan we dit handhaven?
Bovendien vragen we ons af of dit wel een taak van de gemeente is. We hebben al genoeg op ons bordje liggen en dit verbod creëert geen draagvlak als het gaat om het ontwikkelen van duurzame oplossingen. Liever werken we samen met ondernemers.’
Algemeen belang
Jaap van Tiel van GroenLinks-PvdA wil het gesprek wél aangaan. Niet om de onderwerpen poltiek te maken, maar meer vanuit algemeen belang: ‘Uiteraard zijn wij er voor om de fossiele brandstoffen zo ver als mogelijk te verminderen. Dus wat ons betreft ook de reclames daarvoor. Wat de rest betreft lijkt het ons zeker de moeite waard om daar eens als speciaal onderwerp als commissie/raad over van gedachten te wisselen. Wij vinden dat het niet te politiek moet worden, maar dat je het als algemeen belangrijk moet behandelen.’
Begroting meer prioriteit
‘Als fractie hebben wij hier nog niet over nagedacht. Het is nu vakantie. De suggestie van een duurzame reclamecode klinkt niet verkeerd, maar na de vakantie gaan wij er als fractie eens over hebben. Maar, de begroting voor de komende jaren staat hoger op onze prioriteitenlijst. Dus of, en hoe wij er mee verder gaan kunnen wij nu nog niets over zeggen. Wij gaan er vanuit dat daar begrip voor is’, aldus Marinus Kers van de ChristenUnie