De Hattemse ondernemersvereniging HAVO pleit voor een langere periode waarin fietsers in de winkelstraten van de binnenstad moeten afstappen. In een brief aan het college en de gemeenteraad vraagt de vereniging om de verschillende regels voor fietsers, auto’s en terrassen beter op elkaar af te stemmen.
Sinds dit jaar geldt in de Kerkstraat en een deel van de Kruisstraat van 1 juni tot 1 oktober tussen 12.00 en 17.00 uur een fietsverbod. Fietsers mogen hun fiets wel aan de hand meenemen. Voor auto’s geldt in dezelfde straten een rijverbod van 1 mei tot 1 november, terwijl terrassen al vanaf 1 april mogen worden geplaatst.
Met een langere periode van Fiets aan de Hand en betere fietsvoorzieningen wil de ondernemersvereniging zorgen voor een overzichtelijke, veilige en gastvrije binnenstad.
Volgens HAVO zorgen de verschillende begin- en einddata voor verwarring bij inwoners, bezoekers en ondernemers. De vereniging stelt daarom voor om alle regelingen te laten lopen van 1 april tot en met 31 oktober. Dat sluit volgens het bestuur bovendien aan bij de zomerperiode en is gemakkelijker te onthouden.
Hoge snelheden
De ondernemers wijzen erop dat de binnenstad steeds vaker wordt bezocht door fietsers, waaronder gebruikers van snelle e-bikes en fatbikes. Ook wordt de Kerkstraat volgens HAVO regelmatig gebruikt als snelle fietsroute. Dat gaat ten koste van de veiligheid en het winkelplezier van voetgangers. Volgens de vereniging moeten wandelaars regelmatig uitwijken voor fietsers en komen er incidenten voor door hoge snelheden.
Daarnaast vraagt HAVO aandacht voor voldoende fietsparkeerplaatsen aan de randen van de binnenstad. Goede voorzieningen, zoals fietsnietjes en duidelijke bewegwijzering, moeten bezoekers stimuleren hun fiets buiten het winkelgebied te parkeren.
De bespreking van de brief staat gepland voor de commissievergadering Samenleving & Bestuur op 24 augustus.


