Succes in de Duitse markt: tips voor het inzetten van lokaal talent

Succesvol ondernemen op de Duitse markt is lastiger dan gedacht. Na het oprichten van de GmbH of andere bedrijfsvorm, is het tijd om lokaal talent aan te trekken. Maar dat is vaak erg ingewikkeld. Dat komt vooral doordat de arbeidsmarkt in Duitsland erg gespannen is. Duitse bedrijven kunnen maar moeilijk aan getalenteerd personeel komen. Daardoor hebben de Duitse werknemers de werkgevers voor het uitkiezen.

Tips om lokaal talent te vinden
Na het oprichten van de Duitse GmbH moet de inschrijving bij de Kamer van Koophandel Duitsland in orde worden gemaakt. Daarna kan het bedrijf echt starten en is het tijd om nieuw personeel aan te nemen. Wie op zoek is naar lokaal talent, zal merken dat dit minder gemakkelijk gaat dan van tevoren gedacht. Het is belangrijk om te begrijpen waarom Duits personeel op zoek gaat naar een andere baan. In de meeste gevallen gaat het om meer geld verdienen of extra ervaring opdoen. Er zijn verschillende tips om aantrekkelijker te worden voor Duits personeel.

Begrijp de redenen om van baan te wisselen
Lokaal talent vinden gaat het gemakkelijkst als je als werkgever de redenen begrijpt om van baan te wisselen. Voor ondernemers in Duitsland kan werving & selectie Duitsland een stuk lastiger zijn dan in ons land. In Nederland worden werknemers ontslagen en gaan ze op zoek naar een andere baan. In Duitsland staan werkgevers te springen om personeel. Ontslag komt daardoor minder snel voor. Maar Duitse werknemers kiezen er wel voor om zelf een andere baan te zoeken. Een van de belangrijkste redenen om van baan te wisselen is ervaring opdoen. Zo wil lokaal talent vaak andere culturen leren kennen en meer werkervaring opdoen. Dit zijn de zogenaamde pullfactoren. Andere redenen om van baan te wisselen is uiteraard een hoger salaris, maar ook baanzekerheid en een acceptabele werkdruk.

Maak gebruik van mail
De meeste Duitse werkzoekenden willen benaderd worden via e-mail. Persoonlijk contact is veel minder geliefd. Slechts een klein deel van de Duitsers wil worden benaderd via telefoon of social media. De reden laat zich raden; lokaal talent is zakelijk ingesteld en op deze manier staat alles zwart-op-wit. Gebruik je dus een website als XING of LinkedIn, dan doe je er goed aan het meeste contact via deze website te laten verlopen.

Kom met goede arbeidsvoorwaarden
Talent vinden kan een echte uitdaging zijn. Daarom is het belangrijk dat je als ondernemer laat zien dat je het talent ook waardeert. Duitsers onderhandelen graag over hun salaris. Tijdens de sollicitatieprocedure afdingen op het salaris is een absoluut minpunt. Gaat het om een managersfunctie, dan is een auto van de zaak van een gerenommeerd merk heel gebruikelijk.

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in