Aanstaande zaterdag 28 januari wordt de aanslag gemeentelijke belastingen 2023 per post bezorgd bij de inwoners van de gemeente Hattem. Dit nieuwsbericht behandelt niet alleen dat de aanslagen worden bezorgd, maar ook de hulp die gemeente kan bieden op diverse manieren.
De gemeentelijke belastingen horen bij het wonen in Nederland. Eens per jaar ontvangen alle inwoners een aanslagbiljet. Op dit aanslagbiljet kun je de volgende onderwerpen aantreffen:
– aanslagregels OZB (onroerende zaak belasting)
– afvalstoffenheffing (vastrecht)
– ledigingen restafval 2022
– rioolheffing
– onderhoudsrecht graf
– WOZ-beschikking
MijnOverheid
Heb je niets ontvangen via de post? Controleer dan eerst de berichtenbox van MijnOverheid. Het kan namelijk zijn dat je al hebt aangegeven dat je de post van de gemeente het lieft alleen digitaal wilt ontvangen. Heb je post gekregen, maar ontvangen je het liever digitaal? Log ook dan in op MijnOverheid.nl en geef je voorkeur aan. Heb je geen post of digitaal bericht ontvangen en verwacht je dit wel? Dan kun je contact opnemen met de gemeente via belastingen@hattem.nl of (038) 443 16 16.
WOZ-waarde met taxateur bespreken
De gemeente Hattem biedt haar inwoners de mogelijkheid om op 6, 8, 13 en 15 februari tussen 15.00 uur en 20.00 uur de aangeslagen WOZ-waarde van je woning persoonlijk in het stadhuis met een taxateur te bespreken. Dit is handig als je twijfelt of de vermelde WOZ-waarde wel correct is. Naar aanleiding van het gesprek met de taxateur kan de gemeente de waarde eventueel herzien. Het kan voorkomen dat je dan wel een bezwaarschrift moet schrijven. Wil je in gesprek met een taxateur? Maak van een afspraak via www.hattem.nl/afspraak of bel met (038) 443 16 16.
Geef wijzigingen op tijd door
Het tijdig doorgeven van wijzigingen kan onjuiste aanslagen voorkomen. Als je in de loop van het jaar verhuist dan moet je dit tijdig melden aan de gemeente.
Tips om betalingen zo goed mogelijk te laten gaan
Op het aanslagbiljet staat een QR-code om je aanslag met iDEAL te betalen. Op die manier is je betaling direct voorzien van de juist gegevens? Betaal je niet via de QR-code maar bijvoorbeeld handmatig? Vermeld dan bij betaling van de aanslag altijd het volledige aanslagnummer als betalingskenmerk. Bij automatische incasso wordt het bedrag in acht termijnen afgeschreven. Wil je hier gebruik van maken dan kan dat via een aparte QR code op het aanslagbiljet, door online een machtiging af te geven of desgewenst telefonisch een machtigingskaart op te vragen.
Kwijtschelding afvalstoffen en rioolheffing
Als je weinig inkomen en vermogen hebt, kom je mogelijk in aanmerking voor kwijtschelding. Je kunt kwijtschelding aanvragen voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing. Vraag je voor de eerste keer kwijtschelding aan? Vul dan online het kwijtscheldingsformulier in. Je kunt het formulier ook aanvragen bij de balie Belastingen in het stadhuis. Je hoeft geen formulier in te vullen als je eerder kwijtschelding hebt gekregen en je ons toestemming hebt gegeven je gegevens op te vragen. Je krijgt dan automatisch bericht van de gemeente. Let er altijd wel op dat het formulier volledig is ingevuld, anders wordt deze niet in behandeling genomen.
Heb je nog meer of andere vragen
De gemeente wil iedereen helpen bij vragen over de belasting. Kijk voor meer informatie over bezwaar maken, een taxatieverslag aanvragen, automatische incasso en kwijtschelding op www.hattem.nl/belastingen. Een afspraak met een belastingmedewerker van de gemeente maak je via www.hattem.nl/afspraak of door te bellen met (038) 443 16 16.