Waarom Pro Rail zondagnacht bij Hattem het spoor slijpt

In de nacht van 26 op 27 juli wordt er tussen 1:00 uur en 6:00 uur aan het spoor gewerkt tussen Zwolle en ’t Harde. Het spoor wordt geslepen met een speciale slijptrein en dat kan geluidsoverlast veroorzaken.

Pro Rail: “We slijpen ’s nachts omdat we dan de ruimte en tijd hebben om ons werk te doen. We kunnen dan een aantal uren op het baanvak slijpen. Reizigerstreinen rijden dan niet, dus die hebben er geen last van. Omwonenden kunnen wel wat merken: ze kunnen een behoorlijke vonkenregen onder de slijptrein zien.”

Gladder en stiller
Pro Rail slijpt de rails met een speciale slijptrein om het gladder en stiller te maken.  Met het slijpen wordt een klein stukje van de spoorstaaf afgehaald; maar een paar tiende van een millimeter. Vergelijk het maar met het scrubben van je huid. Hierdoor wordt de spoorstaaf mooi strak. Dat is beter voor de houdbaarheid van spoorstaven en bijkomend effect is dat er minder geluidsoverlast is voor de omwonenden.

Vonken
Door het slijpen krijg je een stiller spoor. En een gladder spoor hoeft dan minder vaak te worden vervangen. Tijdens het slijpen kunnen de rails vonken; dat kan geen kwaad.
(tekst gaat verder na de video)

Na afloop maakt het treinverkeer tijdelijk een ander geluid, dat effect zal na 4 tot 6 weken verdwijnen. Daarna hoor je juist minder van de treinen dan voorheen.

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in