De parkeer- en verkeersproblematiek rondom het Sportpark aan de Konijnenbergerweg en Hazenakker is al jaren onderwerp van discussie en wordt 26 mei besproken in de gemeenteraadsvergadering die live te volgens is via de website van de gemeente en via rtvhattem.nl/live-tv Vele fracties hebben zich daarop voorbereid, zo ook Fractie Borst. Fractievoorzitter André Borst gaat een amendement indienen, omdat hij een variant heeft op de eerdere presentaties, zogenaamd variant C.
Het huidige collegevoorstel heeft een kostenplaatje van 550.000 euro, gericht op het vergroten van de verkeersveiligheid en het aanleggen van 27 extra parkeerplaatsen. Volgens Borst zijn de voorgestelde maatregelen kostbaar, slechts ten dele onderbouwd met data, en deels overbodig of ineffectief. Variant C biedt een beter resultaat tegen lagere kosten. Met variant C wil de fractievoorzitter verbetering van de verkeersveiligheid, voldoende parkeercapaciteit, behoud en versterking van natuur en lagere kosten. Zijn plan C kost de gemeenschap 305.000 euro.
Samengevat
Een korte samenvatting van plan C is:
Aanleg van 32 extra parkeerplaatsen op de helft van het voormalige hockeyveld.
Inrichting van de andere helft als natuurcompensatie, ter vervanging van de natuur die niet gerealiseerd wordt op de bestaande parkeerdriehoeken. Behoud van asfalt en bomen op parkeerdriehoeken.
Er is geen aanpassing van parkeerplaats achter veld 2 VV Hattem nodig.
Er is beperkt een nieuw voetpad nodig.
Verkeersveiligheid en handhaving
Borst meent ook een oplossing te zien voor het foutparkeren, een doorn in het oog van velen en naar verwachting volgens sommigen een blijvend probleem, ook nadat er maandagavond besloten wordt voor welk plan dan ook omdat foutparkeren met name een gedragsprobleem is, zo schreven we eerder. Voor het foutparkeren moeten er definitief paaltjes geplaatst worden aan beide zijden van de Konijnenbergerweg en Hazenakker om dit gedrag een halt toe te roepen, aldus de fractievoorzitter. Ook de snelheid moet eindelijk omlaag, zoals hij schrijft: ‘Naar 30 km/uur met bijbehorende bebording en snelheidsremmers zoals eerder in 2016 al besloten, maar nog niet uitgevoerd.’
Borst ziet ook meer in betere handhaving door boa’s in plaats van de dure infrastructurele ingrepen, zoals hij het voorstel van het college noemt.
Parkeercapaciteit
Borst heeft uitgerekend dat er op piekmomenten 168 parkeerplekken nodig zijn. Op dit moment zijn er 151 plekken. Variant C biedt in totaal 183 plekken, wat volgens hem voldoende marge geeft, zeker bij de wisseling van wedstrijden wanneer de piek het hoogst is.
Juridische en planologische voordelen
Met plan C is er volgens de voorman van Fractie Borst geen wijziging nodig voor bestemming parkeerdriehoeken (het blijft ‘parkeren’). Hij ziet de bestemmingswijziging voor het voormalige hockeyveld van ‘sport’ naar ‘parkeren’ en ‘natuur’ als overzichtelijk en juridisch uitvoerbaar.
Er ligt nog wel een vraag met betrekking tot ‘recht van opstal en aansprakelijkheid verontreiniging ondergrond voormalige hockeyveld, aldus Borst. ‘Dit punt moet allereerst (juridisch) worden opgehelderd.’
Conclusie
Borst: ‘Variant C is een effectiever, goedkoper en realistischer alternatief dan het collegevoorstel. Het voldoet aan de parkeernormen, verbetert de verkeersveiligheid via reeds afgesproken maatregelen, beperkt de schade aan bestaande bomen en voorkomt kostbare en juridisch lastige herbestemmingen.’ Zijn advies zal maandagavond dan ook zijn: ‘Kies voor variant C. Hiermee bespaart de gemeente 245.000 euro zonder concessies te doen aan verkeersveiligheid, parkeerdruk of natuurcompensatie.’
Meer informatie
De raadsvergadering is te volgen op het live-kanaal van RTV Hattem-tv: rtvhattem.nl/live-tv
Alle stukken zijn te lezen op: https://raad.hattem.nl/Reports/Item/950d4757-e962-430e-b877-5202cd3b7019
Het interessante is dat er nog een goedkoper alternatief ligt van € 180.000 waarbij 47 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Het creëert ook meer natuur en is verkeersveiliger. De vraag is waarom de raad en de gemeente dit niet betrekt bij de besluitvorming.