Kunstkring Hattem tilt Hattem naar hoog niveau

De Kunstkring Hattem heeft opnieuw een gevarieerd programma samengesteld voor het seizoen 2025-2026. In het persbericht stond: Het belooft een bijzonder seizoen te worden, ook omdat de Kunstkring 45 jaar bestaat. De redactie zocht de voorzitter op. Het werd een geanimeerd gesprek met een bevlogen man. Zaterdag 27 september is hij om even over tien uur te horen in het RTV Hattem-radioprogramma Hattem Actueel.

Hoor je Nico Corba, dan hoor je de muziek er doorheen. Zijn Amsterdamse afkomst is nog steeds duidelijk hoorbaar. In alle toonaarden weet hij het werk van de Stichting Kunstkring Hattem te bezingen. Al jarenlang zet hij zich met een klein bestuur bestaande uit Karin Schotborgh, Liesbeth Jansen en Erna Klok, in om Hattem op de kaart te zetten als een stad met klassieke muziek van hoog niveau.

De Stichting Kunstkring Hattem werd in 1980 opgericht door een aantal enthousiaste muziekliefhebbers met als doel een positieve bijdrage te leveren aan het culturele leven in Hattem. Is dat gelukt, vragen we de voorzitter. ‘Meer dan dat. We proberen zo hoog mogelijk te programmeren. Je krijgt alleen maar publiek als je goede musici op het podium brengt. Gemiddeld komen er honderdtwintig mensen. Als we uitverkocht zijn is het honderdvijftig. Ze komen uit Hattem maar ook uit Zwolle en uit het oosten van het land bijvoorbeeld. Veel mensen hebben een abonnement.’

Avondje uit in Hattem
‘Vanaf de jaren ’90 heeft het huisartsenechtpaar Bram en Else Drewes met veel passie de Kunstkring geleid in de Franse school. Later verhuisde de Kunstkring naar de theaterzaal van de Marke. Bijna tien jaar geleden ben ik voorzitter geworden. We zijn met een heel daadkrachtig bestuur met korte lijntjes en dat werkt goed. Naast voorzitter ben ik tevens programmeur en nu al met het programma bezig voor 2026-2027. 
Doordat het publiek zo positief reageert, blijf je zelf ook enthousiast. Na afloop drinken we met elkaar een drankje met een bitterbal. Veel mensen blijven om na te praten. Met elkaar, maar ook met de musici. “Het is gewoon een avondje uit in Hattem”, hoor je dan. En iedereen komt, veel oud, maar ook jong. Ik ben er heel blij mee.’

De musici die tijdens deze concerten optreden worden lang van tevoren gecontracteerd. ‘Dat is nodig om op die manier keuze te hebben uit zoveel mogelijk zeer getalenteerde musici, omdat wij als Kunstkring streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit. Ook proberen we veel diversiteit te bieden in het instrumentale, in de samenstelling van de ensembles, en uiteraard in die van de componisten. Hiermee verzekeren we ons van een zo breed mogelijke opkomst van publiek.
De muziekkeuze wordt gewaardeerd vanwege het niveau, maar men kent ook musici van het tv-programma Podium Klassiek bijvoorbeeld. Daarnaast probeer ik jonge mensen naar Hattem te halen die later beroemd kunnen worden. Het is leuk om dan vast te stellen: die hebben wij nog gezien toen hij startte.’

Kan een mens verdrinken in zijn eigen voorkeur?
‘Ik speel vanaf mijn zevende piano. Ik ben ook heel erg een liefhebber van strijkkwartetten, maar er is zoveel meer, zoveel bijzonders. Ik probeer veel verschillende componisten te programmeren, van barok tot deze eeuw. Het publiek went aan moderne klassieke muziek en dat wordt steeds meer gewaardeerd.’

Het (vrijwilligers)werk vraagt in bepaalde periodes veel van het gehele bestuur. Naast het programmeren moet het drukwerk gedaan worden en de persberichten worden verstuurd. ‘Op de dag zelf ik ontvang ik de musici. Vooraf heb ik al gevraagd of ze wat willen eten. We programmeren zeven concerten per jaar plus het Familieconcert en het Vriendenconcert met ArtEZ-studenten (die hebben al zoveel kwaliteit! ).’

Fijn publiek
‘De medewerkers van de Marke doen alles voor ons, zowel de horecamedewerkers als de beheerders. De zaal wordt omgebouwd zodat de akoestiek optimaal is. Voor klassieke muziek luistert dat heel nauw. Het vaste podium is daar niet geschikt voor. De artiesten zitten aan de achterkant van de zaal, dat is ons podium. Wij hebben speciaal daarvoor tribunedelen gekocht en de medewerkers zetten die neer zodat iedereen de musici goed kan zien. Daarnaast staan er akoestische schotten. Hierdoor is het een soort kamer geworden, een besloten geheel voor kamermuziek.
Het publiek is geweldig. Dat zeggen de musici ook. Het is muisstil en er wordt bijna niet gehoest. “Wat bent u een fijn publiek”, zei een van de musici vorig jaar tegen de toehoorders. “We hadden weer het stroompje”, zeiden ze. Dat is een interactie tussen het publiek en de musici. Iets wat er is, maar wat je niet kunt benoemen.’

Als het je zelf grijpt, kun je het ook uitdragen? ‘Ja precies.’

‘In muziek kun je zoveel kwijt… Zo heerlijk.’ Als je met deze Kunstkring-man-in-hart-en-nieren praat, zingt het enthousiasme door de woorden heen. Omdat hij zelf musiceert, maar ook omdat wat muziek hem heeft gebracht door de jaren heen. Veel leuke aardige mensen ontmoet als musici, maar ook als publiek.

‘Ik ben heel blij met deze invulling van mijn leven.’

Kunst aan de muur
Voordat we afscheidnemen wil de bevlogen voorzitter het project Kunst aan de muur ook nog noemen. ‘Dit is een prachtige toevoeging aan de muziek. Mijn vrouw Roeli Rumscheidt is beeldend kunstenaar. Al jarenlang vraagt zij regionale kunstenaars of ze in de theaterzaal een half seizoen willen exposeren. Niet alleen de concertgangers maar ook veel andere gebruikers van de zaal kunnen zo van de kunst genieten.’

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in