Maandag bracht CDA Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch een bezoek aan Hattem. Hij is de landelijke CDA woordvoerder in het dossier Vliegveld Lelystad. In mfc De Marke had hij een ontmoeting met vertegenwoordigers van de CDA fracties uit Hattem, Heerde, Epe, Elburg en Oldebroek en de CDA Statenfractie.
Bij zijn aankomst in De Marke overhandigden Meindert Ververs en Dries Jonker van de Stichting ‘Hoog Over Hattem’ een petitie aan de heer Amhaouch. In deze petitie vraagt de stichting om een drastische verandering van de huidige koers van het kabinet. Overlast van de vliegtuigen moet tot een minimum worden beperkt en dat kan alleen bij een snelle herindeling van het Nederlandse Luchtruim.
De Hattemse CDA-fractie maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Net als de Stichting Hoog Over Hattem wil de CDA-fractie een herindeling van het luchtruim met andere en hogere vliegroutes. Fractievoorzitter Teun Juk: “Voordat het vliegveld open gaat, moet er eerst duidelijkheid zijn over deze herindeling. Als CDA Hattem hebben wij onze zorgen al eerder persoonlijk en schriftelijk kenbaar gemaakt aan de CDA Tweede Kamerfractie, landelijk partijvoorzitter Ruth Peetoom en de CDA-fractie in Provinciale Staten van Gelderland. Het is goed dat Mustafa Amhaouch zelf naar Hattem is gekomen om ons verhaal te horen.”
Collega fractielid Harry Kremer vult aan: “Inmiddels is duidelijk geworden dat het vorige kabinet grote fouten heeft gemaakt bij het maken van een milieu effect rapportage (MER). Dit in combinatie met het besluit van de voorgenomen vliegroutes in juni jongstleden, heeft bij ons een grote deuk in het vertrouwen gegeven”.
Mustafa Amhaouch gaf aan dat hij zich zeer bewust is van de zorgen over de komst van het vliegveld Lelystad. Dat zorgt ook landelijk voor hevige discussies. Hij gaf aan dat er bij de MER fouten zijn gemaakt. Bovendien zijn de mensen niet goed zijn meegenomen in het proces. De Tweede Kamerfractie wil een weloverwogen afweging maken nadat er een nieuw MER-rapport is verschenen. Daarom is hij ook naar Hattem gekomen. Eerder op de dag bezocht hij de gemeente Lelystad en de gemeente Oldebroek. Hij gaf aan de gedane suggesties en voorstellen uit de regio mee te nemen in het landelijk overleg.
Teun Juk: “Wij hebben Mustafa Amhaouch duidelijk gemaakt dat het lawaai in Hattem van twee kanten komt, vanuit Wezep en vanuit Zwolle. Het is te gek voor woorden dat ze de vliegtuigen op een hoogte van 1800 meter langs Hattem laten gaan”. Harry Kremer: “Vooral de vliegtuigen die vertrekken maken erg veel lawaai. Dit is schadelijk voor de (nacht) rust in onze mooie gemeente en vooral voor de gezondheid van onze inwoners. Het begint met vakantievluchten en voor dat je het weet vliegen er zware vrachtvliegtuigen die nog veel meer lawaai maken”.
Het is de bedoeling dat het Vliegveld Lelystad in april 2019 open gaat. De herinrichting van het luchtruim is echter gepland in 2023. Teun Juk: “Er zijn stemmen voor een jaar uitstel. Dat vinden wij echter volstrekt onvoldoende. Ons standpunt is: het vliegveld mag niet eerder open dan nadat er duidelijkheid is over de herindeling van het luchtruim. Wij begrijpen het economisch belang van Flevoland en Schiphol maar vinden het maatschappelijk en economisch belang van de Veluwe en de regio Zwolle zwaarder wegen. Dat laatste hebben wij de heer Amahouch afgelopen maandag duidelijk gemaakt”.
Onder toeziend oog van Dries Jonker en Teun Juk overhandigt Meindert Ververs (rechts) de petitie aan Mustafa Amhaouch (links)