Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft in het najaar van 2020 alles op alles gezet om zo snel mogelijk een vergunning voor Lelystad Airport te regelen. Dat blijkt uit whatsappgesprekken, mails en gespreksdocumenten die dit weekend openbaar zijn gemaakt nadat EenVandaag een beroep deed op de Wet openbaarheid van bestuur (wob). Actiegroepen tegen het vliegveld reageren verbijsterd. “Lelystad Airport zou zelfs voorrang moeten krijgen op woningbouw.”
Robert Tieskens heeft de documenten inmiddels meerdere keren doorgelezen. De voorzitter van actiegroep ‘Red de Veluwe’ is niet verbaasd door wat hij leest. “We wisten allemaal eigenlijk al wel dat de lobby van Schiphol tot diep in het ministerie is doorgedrongen, maar nu zie je wel wat daar de gevolgen van zijn.”
Tekst gaat verder na de video.
In de documenten is te lezen hoe het ministerie zoekt naar een oplossing voor het stikstofprobleem. Lelystad Airport mag niet open zonder vergunning voor de stikstofuitstoot, maar het vliegveld is niet de enige die zo’n vergunningaanvraag heeft gedaan. Het ministerie is bang dat dat voor veel vertraging zal zorgen.
“En dan stellen de ambtenaren voor om alle aanvragen waar een handhavingsverzoek op is gedaan maar voorrang te geven”, laat Tieskens lezen. “Dat geldt natuurlijk voor Lelystad Airport. Op die manier kun je er voor zorgen dat alle stikstofruimte al verdeeld wordt onder de bedrijven waar een handhavingsverzoek ligt, en blijft er niets over voor anderen.”
Voorrang op woningbouw
Het is niet de enige manier waarop het ministerie de regels lijkt te proberen te buigen. “Hier bereiden de ambtenaren een belangrijk gesprek voor over de legalisering van Lelystad Airport”, wijst Tieskens. “Daar noemen de ambtenaren van I&W drie opties. De eerste en belangrijkste optie is om Lelystad Airport bij de verdeling van stikstof voorrang te geven. Maar dan ook echt op alles, dus ook op grote wegprojecten én op woningbouw. En ja, er staan nog twee opties, maar dit is geschreven nadat de Tweede Kamer al had aangegeven dat alle prioriteit bij woningbouw moet liggen op dit moment.”
Tieskens kan niet begrijpen dat het ministerie zo vast blijft houden aan de opening van het vliegveld. “Terwijl er juist nu veel minder gevlogen wordt door corona, en we ook met z’n allen steeds meer geconfronteerd worden met de klimaatveranderingen. De opening van Lelystad Airport is niet te rijmen met de maatregelen die daarvoor nodig zijn.”
Beeldvorming in de media
Uit de documenten blijkt ook dat het ministerie van Landbouw, dat de vergunning moet verlenen, geen voorstander was van de voorrang van Lelystad Airport. “Die schrijven inderdaad dat het beter is het reguliere proces te volgen. Maar niet omdat dat zo hoort, maar vanwege de ‘beeldvorming in de media’, kunnen we lezen. En ondertussen lijkt minister Schouten toch van plan een vergunning af te geven.”
Ook de andere groepen die zich verzetten tegen Lelystad Airport wijzen via sociale media op de onthullende teksten. Tieskens benadrukt dat dit past in het beeld dat ze hebben van het ministerie. “Maar het blijkt allemaal nog net wat erger te zijn dan we dachten. Ambtenaren hebben één opdracht gekregen. Zorg dat Lelystad Airport opengaat. Ze kijken niet meer naar nieuwe ontwikkelingen, maar zoeken alleen maar uitwegen. Dit project is heilig, en daar moet alles maar voor wijken. Zelfs de woningbouw. Dat is natuurlijk bizar.”