Als het aan regeringspartij ChristenUnie ligt, gaat er definitief een streep door de komst van Lelystad Airport. Dat blijkt uit het concept verkiezingsprogramma voor de aankomende Tweede Kamerverkiezingen.
“Het openen van een extra luchthaven voor vakantievluchten past niet bij de noodzaak om minder te vliegen”, valt te lezen in het programma voor 2021-2025. De politieke partij wil daarnaast dat er financiële tegemoetkomingen tegenover partijen staan die in het traject betrokken zijn geweest: “Eerdere publieke en private investeringen worden gecompenseerd.”
Vliegveld Lelystad is al jaren een heet hangijzer; het zou eerst in 2018 opengaan, maar dat werd om allerlei redenen verschillende keren uitgesteld. De laatste keer gebeurde dat afgelopen maart. Toen maakte minister Van Nieuwenhuizen bekend dat in verband met de coronacrisis de streefdatum nu november 2021 is.
Komst mogelijk met voorwaarden
De ChristenUnie is de eerste en tevens enige huidige regeringspartij die niet meer wil dat Lelystad Airport wordt geopend. D66 stelt dat het vliegveld open kan als dat geen milieuvervuiling of stikstofprobleem tot gevolg heeft, er geen laagvliegroutes zijn en het enkel functioneert als overloopluchthaven van Schiphol.
Tenslotte houden het CDA en de VVD hun verkiezingsprogramma’s vast aan de komst van Lelystad Airport, mits er verduurzaming plaatsvindt van met name vliegtuigen. “Stillere, schonere en zuinigere vliegtuigen moeten een bijdrage leveren aan het terugdringen van de overlast voor de directe omgeving”, aldus het CDA.
Zevenduizend Gelderlanders vrezen voor de gevolgen van Lelystad Airport, veelal rond de Veluwe. Ze maken zich met name zorgen over het geluid van de vliegtuigen.