Bezorgen: een onwelkome maar nodige investering

Het afgelopen jaar is uitermate turbulent geweest voor horecaondernemers. De maatregelen zijn meerdere malen versoepelt en aangescherpt. Van een bezetting van 30 gasten naar 100 tot helemaal geen gasten. Per week was er een mogelijkheid dat de maatregelen weer zouden veranderen.

Nu duidelijk is dat horecagelegenheden tot 19 januari in ieder geval geen gasten meer zullen mogen ontvangen zijn deze ondernemers volledig afhankelijk van afhalen en bezorgen. Restaurants die eerder nog niet bezorgden maken nu steeds meer de overstap. Vooral omdat het onduidelijk is hoe lang de aangescherpte maatregelen nog zullen aanhouden. Nu is aangekondigd dat de eerste vaccinaties in januari plaatsvinden zijn de vooruitzichten voor een versoepeling in het eerste kwartaal hoopvol.

Bezorging vraagt om extra investering
Het bezorgen van eten vraagt om een extra investering van horeca-eigenaren die dat nog niet deden. Er moet namelijk personeel worden ingezet en ook de aanvraag van transportmiddelen is vaak nodig. Dat is geen makkelijke overweging tijdens een crisis. Het kopen van een bezorgauto is een grote investering en ook operational leasen is een lange termijn investering. Om deze reden kiezen veel ondernemers voor short leasen (korter dan een jaar leasen) of het aanschaffen van een tweedehands auto.

Ondernemers die niet van plan zijn om na de strengere maatregelen door te gaan met bezorgen kunnen op deze manier met een relatief lage investering toch thuisbezorging aanbieden.

Thuisbezorging volledig uitbesteden
Een ander alternatief voor horeca-eigenaren is het uitbesteden van de bezorging. Scoober, een dochteronderneming van thuisbezorgd is speciaal opgericht om de bezorging voor horecaondernemers uit handen te nemen. Met de dienst hoef je geen personeel in dienst te nemen en ook niet te investeren in transport. De kosten voor de dienst worden verrekend aan de hand van commissie. Over bestellingen die binnenkomen en met Scoober worden bezorgd rekent thuisbezorgd een commissie van 30%. Deze commissie is 13 procent voor horecagelegenheden die zelf bezorgen. Je levert dus 17% meer in per bestelling. Dat kan per maand afhankelijk van het aantal bestellingen hoog uitvallen.

De afweging of het verstandig is om zelf te investeren in transport of dit uit te besteden is vooral afhankelijk van de lange termijn strategie. Voor restaurants en cafés die niet van plan zijn om in de toekomst te blijven bezorgen is Scoober een goede uitkomst zolang zij geen gasten mogen ontvangen. Eigenaren die dit als een lucratieve extra inkomstenbron zien kunnen er gebaat bij zijn om te investeren in hun eigen transport.

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in