Voor de bewoners van de Hof van Blom is het de komende dagen nog afzien door de hoge temperaturen. Het atrium in deze woonlokatie is voorzien van een glazen zijgevel en dak. De daarin aanwezige luiken die voor verkoeling kunnen zorgen, kunnen al sinds de Kerstdagen niet meer automatisch open. Afgelopen week liep de temperatuur in het atrium op naar boven de 50 graden.
Hoewel de bewoners het probleem via diverse kanalen zowel bij verhuurder Triada als zorgverlener Driezorg hebben gemeld, is het Triada nog niet gelukt het systeem weer werkend te krijgen.
Snelle oplossing niet mogelijk
Johan Wastenecker, manager vastgoed van Triada, geeft aan dat de woningbouwvereniging op de hoogte is van de problemen met het atrium. “Sinds enige tijd treden er inderdaad storingen op bij het automatisch openen en sluiten van de luiken,” aldus Wastenecker. “De luiken zijn daarom vorige week, nog voor de extreme warmte, handmatig door Triada open gezet. Ze staan niet geheel, maar circa 4-5 cm open. Dit is bewust gedaan om teveel inregenen en daarmee waterschade te voorkomen. Om het probleem met de luiken te kunnen oplossen moeten onderdelen vervangen worden. Er is helaas sprake van een lange levertijd.” Het spijt hem dat een snelle oplossing daardoor niet mogelijk is.
Structurele verbetering op termijn
Verder geeft hij aan dat: “Het atrium een semi-buitenruimte is. Als het buiten koud is, dan is het in het atrium ook koud. En omgekeerd als buiten de temperatuur oploopt, kan het in het atrium extra warm worden. Op dit moment is de hoge temperatuur binnen het atrium het gevolg van de extreme en uitzonderlijke weersomstandigheden. Het openzetten van de luiken is slechts een hulpmiddel voor ventilatie, maar geen oplossing voor oververhitting. Wij begrijpen dat dit juist voor de oudere bewoners van het Hof van Blom, gezien hun kwetsbaarheid, een extra belasting vormt. We willen dit daarom graag structureel verbeteren. Daarom onderzoeken we de mogelijkheden om volgend jaar zonwering of zonwerende folie aan te brengen. Hiermee hopen wij de warmteproblemen te verminderen.”
Zowel Triada als Driezorg geven aan dat zij het welzijn van de bewoners belangrijk vinden. Er is dan ook regelmatig contact tussen Triada en Driezorg. Wastenecker: “Naar aanleiding van de recente extreem hoge temperaturen gaan wij op korte termijn samen onderzoeken wat wij eventueel nog meer voor de bewoners kunnen doen rondom het temperatuurprobleem in het atrium. Bewoners kunnen Triada in ieder geval elke dag bellen. Wij zijn 24 uur per dag telefonisch bereikbaar.”
Uitzonderlijk warm
Margreet van Loo, Adviseur communicatie van Driezorg vindt de hoge temperatuur in het atrium ook zorgelijk en heeft hierover nauw contact met eigenaar Triada. “Want ondanks dat de luiken geopend waren, was het veel te warm,” volgens Van Loo. “We zijn blij om te horen dat Triada voor zowel de korte als lange termijn zoekt naar een oplossing. We volgen dit op de voet. Het was deze week uitzonderlijk warm, maar het lijkt er op dat dit in Nederland vaker gaat gebeuren. Voor iedereen is het van belang om op dagen met deze hoge temperaturen zich aan te passen, zeker mensen met een kwetsbare gezondheid.”
Hitteprotocol
“Bij Driezorg hebben we daarvoor een hitteprotocol. Bewoners van Hof van Blom wonen zelfstandig met eventueel zorg en huishoudelijke ondersteuning van Driezorg. Onze medewerkers letten bij hun komst bij bewoners extra op en geven advies: drink voldoende, probeer lichamelijke inspanning te voorkomen en sluit overdag deuren en ramen. In de appartementen van de Hof van Blom is de temperatuur zoals te verwachten is bij dit soort dagen. Deze zijn niet hoger dan in onze andere appartementen,” aldus van Loo.
Inloopspreekuur
“Onze (zorg)medewerkers zijn dagelijks aanwezig in de Hof van Blom. De wijkverpleegkundige en de service coördinator hebben wekelijks op donderdagochtend inloopspreekuur op de Hof van Blom. Bewoners kunnen daar altijd terecht met hun vragen. Samen met Triada kijken wij hoe wij bewoners nog beter kunnen informeren en adviseren.”
Sommige bewoners hebben nu een airco aangeschaft, maar niet iedere bewoner heeft daarvoor de mogelijkheden en/of middelen. Helaas kan de reparatie niet direct uitgevoerd worden en laat de structurele oplossing nog even op zich wachten. Dat betekent dat de bewoners van de Hof van Blom de komende week, waarin het weer warm wordt, er weer te warm bij zitten.
Het klinkt erg inlevend en interessant dat Triada op zoek is naar een korte of lange termijnoplossing. Intussen wordt er alleen maar gepraat en hebben meerdere ouderen aan het Hof van Blom last van oververhitting. Wanneer wordt het probleem nu eens echt aangepakt?
Triada zou alvast kunnen investeren in goede airco’s maar helaas vinden zij dat een te dure uitgave. Het stuit mij tegen de borst dat de indruk wordt gewekt dat het allemaal wel meevalt en dat de temperaturen overeenkomen met andere appartementen. Dat is een manier om het probleem niet echt te onderkennen maar uit de weg te gaan.
24 uur per dag is Triada bereikbaar en Driezorg heeft een inloop spreekuur. Dat weten de bewoners. Ze bellen al vanaf de Kerst. Een snelle oplossing is niet mogelijk. Maar wel op korte termijn een onderzoek. Hier zijn de mensen niet mee geholpen. Met de bouwvak voor de deur en de altijd warme augustus maand wordt het weer afzien voor de bewoners. Maar gelukkig kunnen 24 uur per dag bellen en naar een inloopspreekuur. Zo gaan Triada en Driezorg met hun ouderen om. Schande.