Hoe start je een gesprek met 8e groepers? Eerst maar eerst vertellen wie je bent en waarom je er bent en daarna naar de naam vragen. Donderdag 17 oktober zaten we in een kring, de 8e groepers van de Sint Andreasschool: Tiffany, Evi, Vinn, Joshua, Lauren, Kiki, Isolde, Fay, Farah, Lotte en Lione.
Dit interview is er een uit de serie Groep 8, hoe gaat het met ze? RTV Hattem interviewt achtste groepers nu en in mei/juni, en meester Benjamin als leerkracht van groep 8 van de Jan Jasperschool.
Groep acht is geen gewone groep. Ze weten dat ze voor het laatst op school zijn en dat na de zomer alles anders zal zijn. Een inkijkje in de jeugd van Hattem en in het werk van de meester.
Wat vind je ervan dat je in groep 8 zit?
‘Het gaat heel snel, ik heb het gevoel alsof ik een jaar geleden nog in groep 1 zat.’
Dat is je gevoel? ‘Ja, het is niet zo, maar het voelt wel zo.’ De tijd gaat snel. ‘Ja, heel snel’.‘Ik heb nu zo het gevoel, nu ben ik de oudste en over een jaar de kleinste en dan word ik weer in elkaar getrapt.’
Denk je dat echt? ‘Ik weet niet of mensen mij echt leuk gaan vinden en aardig.’
Dat is nu geen vraag, of mensen je leuk gaan vinden? ‘Nee, ik ben gewoon met mezelf bezig.’
Je krijgt als interviewer filosofische antwoorden, maar ook een verhaal over een angstdroom en wat daarin gebeurde… (die blijft geheim).
‘Ik vond het wel raar dat ik de eerste dag groep 8 werd genoemd.’
‘Ik dacht meteen, deze naam hoort niet bij mij.’
‘Je hebt al zo lang met deze kinderen in de klas gezeten.’
Maar als het er op aan komt, vinden de meeste kinderen het gewoon om in groep 8 te zitten.
Jullie gaan van alles meemaken. Jullie gaan een toets doen…
Dat onderwerp had ik niet moeten noemen. Gezucht en gesteun. ‘Oh nee… dan moet je achter zo’n tafeltje zitten, niks zeggen, alles opschrijven… Dat is teveel moeite…’
Waarvoor teveel moeite? Je vraagt je af waarom? ‘Je weet het toch al wel.’
Begin ik over de bekende musical, dan kijken ze uit naar de theaterzaal in de Marke, maar ook naar het slapen op Molencaten, zoals de vorige groep 8 toen deed. Welke musical ze gaan doen, is nog niet bekend.
Wat vind je leuk aan een musical? (Chaos in de antwoorden…)
Helemaal niks?
‘Ik kan fouten maken. Iedereen kijkt naar je.’
Zingen jullie ook nu al met elkaar? ‘Ja, op kamp.’
Het kamp
Ze rollen bijna over elkaar heen als het kamp ter sprake komt. Die hebben ze net achter de rug en dat was amper slapen, een juf in de deuropening als agent, en ‘we werden bijna weggestuurd omdat we teveel lawaai maakten en het brandalarm ging af, maar er was ook een saai moment: ’zo saai in het Verscholen Dorp, terwijl we gewoon wilden spelen’. ‘Het is zo leuk in het bos, en dan moet je maar zitten te luisteren in een houten hut of zo.’
Topmomenten waren disco en de bonte avond. Dat er toen opgetreden moest worden, was echt anders dan bij de musical. ‘Die kinderen kennen we.’
Nee, de 8e groepers van de Andreas hebben zo hun verhalen over wat er allemaal dit jaar gebeurt en gebeurd is, maar verder zijn ze niet zo bezig met het feit dat ze 8e groepers zijn. ‘School is school.’ ‘Elke dag is hetzelfde, saai.’ En tegen mij: ‘Ik zat van binnen te juichen toen ik je zag lopen, je was precies op tijd.’
Hoe gaat het nu met je, was mijn slotvraag…
Met iedereen gaat het goed, goed, goed… (Ze praten elkaar lekker na. Oké, even doorvragen…) ‘Het is gezellig in de klas, de klas is grappig, ook met de meester. ‘We hebben koeiensokken voor hem gekocht.’
Wat moet ik bij jou opschrijven? ‘Het gaat wel goed.’ (Iedereen schiet in de lach.) Je kent me, ik vraag door, want wat is goed voor jou? ‘Ik zit lekker in m’n vel.’
Als we het lokaal verlaten, blijven twee meisjes achter. ‘We willen iets vertellen. We hebben onze namen verwisseld.’ Ik schiet in de lach. De bekende truc. ‘Toch leuk dat jullie het me vertelden.’
HattemNieuws, van de redactie
Ontvang nieuws uit Hattem (politiek, sport, kunst en cultuur, samenleving en human-interest) voortaan in uw mailbox!