Fietsverbod half uitgevoerd (?)

De VVD en HattemCentraal hebben vragen gesteld over de tijdelijke nieuwe verkeersregel in de binnenstad ‘verboden te fietsen door de Kerkstraat en de Kruisstraat te fietsen tussen 12-17 uur’. RTV Hattem fietste vorige week een rondje op zoek naar de stand van zaken.

De pilot, die duurt van 20 juli tot 1 november, werd aangekondigd met een bericht onder andere in de Hattemer op 17 juli. De gemeenteraad voelde zich overvallen en veel Hattemers idem dito. In het begin was er niets te zien van de maatregel. Toen verschenen er blauwe geplastificeerde A4’tjes, die er inmiddels scheef en verkreukeld bijhangen. Op de vraag van de VVD en HattemCentraal over de planning van het plaatsen van de borden antwoordde de gemeente: “… Deze zijn 31 juli geplaatst. Hiermee is de situatie rondom het fietsverbod verduidelijkt en is het helder voor alle gebruikers”.
Wij stelden de gemeente vervolgens ook een paar vragen.

Wat verstaat de gemeente onder ‘helder’?
‘Met helder wordt gedoeld op het plaatsen van de juiste bebording op de beide uiteindes van de Kerkstraat, dat heeft wegens de vertraging wat langer geduurd.
Het is overigens zoals aangegeven in het persbericht een pilot. Het fietsverbod is ingesteld tot 1 november. Daarna wordt de maatregel geëvalueerd. Eventuele zaken die verbeterd kunnen worden, worden dan ook meegenomen. Het fietsverbod is een maatregel die een situatie wijzigt die jaren van toepassing is geweest. Dat de maatregel daarom nog niet helder is voor iedereen, is begrijpelijk. Zoiets vraagt om gewenning. In deze eerste weken wordt dan ook nog niet streng gehandhaafd op het fietsverbod, zodat iedereen de tijd krijgt om aan de maatregel te wennen.’

In haar reactie spreekt de gemeente over ‘wennen’, maar al die gasten cq toeristen hebben niet de tijd om te wennen. Die komen van alle kanten de stad in fietsen. Hoe worden zij gewezen op het fietsverbod? 
‘Juist toeristen en ander mensen die de stad niet kennen, letten over het algemeen beter op en kijken over het algemeen ook beter naar de bebording in zijn algemeenheid. Gewenning is daarom ook eigenlijk altijd voor mensen die ergens vaker komen en juist goed bekend zijn. Die zijn namelijk vanuit de gewoonte gewend om in de Kerkstraat te fietsen.’

In het antwoord wordt gesproken over borden, meervoud. Op slechts een plek ontdekten we het verbodsbord: aan het begin van de Kerkstraat/Molenbelt. Hebben we te snel gefietst zodat we de andere borden over het hoofd zagen?
‘Het verbod wordt aan beide uiteindes van de Kerkstraat kenbaar gemaakt met bebording, dus aan de kant van de Dorpsweg en aan de kant van de Markt. Aan de kant van de Markt staat het bord alleen aan de linkerzijde van de weg.’

Vreemd dat in de reactie alleen wordt gesproken over de Kerkstraat, terwijl het fietsverbod een groter gebied beslaat. Aan de kant van de Adelaarshoek aan het begin van de Markt, aan het begin van de Kruisstraat bij het stadhuis en aan het begin van de Kruisstraat ter hoogte van café De Kruusing hangen nog steeds A4’tjes. Dan hebben we nog niet de situatie aan de kant van Dijkpoort bekeken en in de 2e Walsteeg. Dus, terug naar de gemeente met de vraag: Waarom hangen er niet meer borden?

‘Het gaat alleen om een fietsverbod in de Kerkstraat, alleen daar is een officieel verkeersbesluit voor genomen.’

 

Nadat we dit toch wel opmerkelijke antwoord kregen, gingen we weer terug naar de gemeente. Want, alleen de Kerkstraat? De communicatie vertelt namelijk iets anders. Op de website van de gemeente staat: “Omdat het in de zomer druk is in de binnenstad, mag je ’s middags van 12.00 tot 17.00 uur niet door de Kerkstraat en de Kruisstraat fietsen.” Op de website wordt ook de Kruisstraat genoemd als verbodsgebied en op het kaartje is de Markt ook met rood aangemerkt als verbodsterrein.

Inmiddels is het weekend, dus wachten we tot maandagmiddag 19 augustus op een reactie. Het antwoord verrast ons. Want wat blijkt, in de Kruisstraat en op de Markt gelden geen officieel fietsverbod:

De woordvoerder: ‘De Kruisstraat maakt naast de Kerkstraat onderdeel uit van het kernwinkelgebied van de binnenstad. In de Kruisstraat is echter minder wandelend/winkelend publiek: vanuit die optiek is het fietsen daar minder hinderlijk voor het winkelend publiek. In de Kruisstraat geldt geen officieel fietsverbod (dat is overigens wel in voorbereiding), maar vooruitlopend daarop willen we het fietsen hier nu wel alvast ontmoedigen. Vandaar dat er hier ook A4tjes zijn opgehangen. De A4tjes hebben geen juridische status en zijn alleen opgehangen om de maatregel in de Kerkstraat kenbaar te maken, om er aandacht voor te vragen. Op de andere straten mag gewoon nog gefietst worden, daarom staan daar ook geen borden.’

‘Zoals eerder aangegeven hingen de A4tjes er iets eerder dan de twee borden, omdat de borden vertraagd waren. Om een officieel verbod in te stellen zijn verkeersborden nodig, dat kan nooit met blaadjes. Dit kan alleen met officiële wettelijke borden. Er is dus geen keuze gemaakt tussen A4-tjes en verkeersborden. We hebben gekozen voor en/en, alleen waren de borden vertraagd en zijn die daardoor geplaatst nadat de A4tjes er al hingen.
De A4-tjes hebben we overigens vandaag (19 augustus) weer weggehaald: die hebben er nu een aantal weken gehangen. Nu de officiële verkeersborden er staan voegen de A4tjes voegen niets meer toe.’

Conclusie
Uit de antwoorden maken we op dat er alleen in de Kerkstraat een officieel fietsverbod geldt, en niet in de Kruisstraat en op de Markt. De informatie op de website van de gemeente klopt niet meer. Fietsen op de Markt en in de Kruisstraat wil de gemeente ontmoedigen maar ‘er mag gewoon gefietst worden’.

Van de redactie
Lees jij al HattemNieuws? Ontvang voortaan nieuws en achtergronden in je mailbox!

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in