Fatbikes te ‘vet’?

Dinsdag 18 juni is er mede namens Hattem een petitie overhandigd aan de Tweede kamercommissie Infrastructuur & Waterstaat. De oproep aan Tweede Kamer was: pak opgevoerde fatbikes aan.
De petitie is ondertekend met de andere gemeenten waarmee Hattem binnen Noord Veluwe Bereikbaar samenwerkt. Aanleiding voor het ondertekenen van de petitie is de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers.
Bij de petitieoverhandiging in de Kamer waren de wethouders uit Amsterdam, Haarlem en Amersfoort aanwezig, evenals vertegenwoordigers van de Fietsersbond, de NVSHA, Artsen voor veilig Fietsen en VeiligheidNL.

De oproep dient voor de Kamerleden ook als input voor het schriftelijke debat over verkeersveiligheid dat deze week plaatsvindt in de Kamer. Daarna hebben zij de mogelijkheid hebben om via moties het (nieuwe) kabinet te verzoeken om het aanvalsplan aan te scherpen.

Opgevoerde bikes = meer ongelukken 
Opgevoerde fatbikes zorgen op steeds meer plekken voor grote onveiligheid in het verkeer. Verschillende partijen hebben de afgelopen maanden aan de bel getrokken en de minister gevraagd maatregelen te nemen om de grote risico’s die worden veroorzaakt door de vaak jonge bestuurders te beperken. Maar nu het aantal opgevoerde fatbikes snel toeneemt, evenals het aantal ongelukken met vaak jonge slachtoffers, en landelijke maatregelen tot nu toe helaas uitblijven, bundelen zij hun krachten door samen een petitie aan te bieden aan de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Hierin vragen ze om een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes, een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd en het snel uitvoeren van een landelijke campagne om ouders en kinderen op de gevaren te wijzen, aldus het persbericht.

Brede coalitie van gemeenten tot artsen
Een coalitie van  bijna vijftig grote- en kleine gemeenten verspreid over heel Nederland, de Fietsersbond, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL en Artsen Voor Veilig Fietsen stellen dat de verkeersveiligheid niet langer kan wachten. Uit recente cijfers van VeiligheidNL blijkt dat het in meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met fatbikes gaat om kinderen tussen de 10 en 14 jaar en dat een kwart met hersenletsel op de spoedeisende hulp belandt. Deze cijfers maken weer pijnlijk duidelijk dat er echt snel maatregelen moeten komen om kinderen en alle medeweggebruikers te beschermen tegen deze risico’s.

Meer maatregelen nodig 
Het eerder door minister Harbers gepresenteerde aanvalsplan om de problemen met opgevoerde fatbikes te bestrijden is een goede eerste stap, maar gaat deze coalitie nog niet ver genoeg. Alleen het verbieden van opvoersetjes zorgt er niet voor dat er geen opgevoerde fatbikes meer verkocht kunnen worden. Daarnaast roepen we op tot het onderzoeken van een minimumleeftijd, omdat jonge kinderen de gevaren van met 40 tot 50 kilometer per uur over straat rijden nog niet kunnen inschatten en daar de rest van hun leven gevolgen van moeten dragen. Daarnaast kunnen de financiële gevolgen voor hun ouders desastreus zijn, omdat berijders van een opgevoerde fatbike onverzekerd rondrijden en daardoor kunnen opdraaien voor de ziekenhuiskosten en schadevergoeding als ze iemand aanrijden.

fotobron: Tientallen gemeenten en organisaties willen actie tegen opgevoerde fatbikes
https://nos.nl/l/2525053

 

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in